Jag måste ta tag i saken med tänderna!

Mer
6 år 11 månader sedan #936041 av Admin1
Har du varit till tandläkare eller ringt och pratat med tandläkare?
Mer
6 år 11 månader sedan #936104 av Lelle
borde göra det faktiskt
Mer
6 år 11 månader sedan #936540 av Admin1
Kan vara bra med ett tandläkarutlåtande i fall det inte är allvarligt. Ingen idé att oroa sig i onödan.
Mer
6 år 11 månader sedan #936547 av Geta
Om du inte har vanskött dina tänder enormt vore det väldigt konstigt om du har tandlossning vid din unga ålder. Jag är 65+ och har hittills inte haft någon tandlossning. Har använt tandtråd mellan tänderna och borstat på tandköttet som tandläkare har rekommenderat. Numera använder jag mellanrumsborstar som tandhygienist har provat ut.
Mer
6 år 11 månader sedan #936556 av Lelle
jag har följt ditt råd med att borsta på tandköttet !
Mer
6 år 11 månader sedan #936812 av Maxjohan1983
Varför lyssnade du inte på mig när jag sa att du har näringsbrist?

Troligvis Vitamin-C:

Det mest omtalade symptomet på skörbjugg är blödningar i tandkött; det senare utvecklas i svåra fall till kraftig tandköttsinflammation och tandlossning, som kan omöjliggöra tuggning. I svåra fall tillkommer också muskelförtvining, extrem trötthet och förstoppning.


Skörbjugg
sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B6rbjugg

Historia
Sjukdomen var ett mycket allvarligt problem under européernas upptäcktsresor från 1400-talet, då tillgång till C-vitaminrik föda var begränsad. Femtio procent eller mer av sjömännen kunde dö av skörbjugg under en expedition. Den engelske marinläkaren James Lind kunde 1747 visa att juice från lime botade skörbjugg. Limejuice blev snabbt obligatoriskt på engelska flottans fartyg, och ledde även till engelsmännens öknamn limey.


Köp apelsiner eller lime. Eller något från denna lista med högt C-vitamin innehåll:
matkalkyl.se/naringsamnen46.php

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln