Diskriminering

Mer
6 år 4 veckor sedan #1038849 av lumpi
Svar från lumpi i ämnet Diskriminering
Jag tycker nog jag märkt en viss skillnad på vissa läkare när det går upp för dem vilka mediciner jag tar, ja som att det fysiska hamnar i skuggan och kanske avfärdas en smula. Därför är det inget roligt att behöva meddela det.
Mer
6 år 4 veckor sedan #1038851 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Diskriminering

Cosmos skrev: Har ni blivit diskriminerade i somatisk vård? Har ni blivit nonchalerade och misstänkliggjorda med hänvisning till psykdiagnosen? Jag har blivit det, nu senast i februari när jag sökte för svår värk i foten och gick med kryckor. Först fick jag betala 300 för experthjälp, sedan fick jag vänta i fem (5) timmar på en läkare. När han äntligen dök upp frågade han mig om medicinerna och konstaterade torrt att jag var en "psykiatrisk patient". Foten tittade han knappt på, jag röntgades inte utan blev ivägskickad med Alvedon.
När jag fortfarande inte var bra efter fem veckor gick jag till husläkaren. Hon tog mig på allvar och skickade mig till röntgen. Det visade sig att foten var bruten på två ställen och nu hade börjat läka ihop. Eftersom jag fortfarande hade väldigt ont satte de på mig en typ av "stövel" för att stabilisera foten.
Jag har nu anmält det hela så få se om det leder till någon ekonomisk ersättning.


Kan bara säga att nyligen ringde jag först 1177, där var kö, varpå jag ringde 112, de sade behöver du rådgivning vänd dig till 1177 satt där och väntade på min tur. Jag berättade om mitt problem det var i matstupen det hade pluggats igen av rostbiff, när jag åt rostbiff med pepparrot, en plånboks förpackning smörgåspålägg När jag pratade med henne, sade hon du får prata med en ambulanssköterska jag pratade om vad jag gjort och att det var stopp i matstrupen innan dess hade jag låst upp ytterdörren och han sade, håll kontakten i telefon och sitt där du sitter. Pga hinder på lokalkörbanan direkt utanför huset , larmade de fler ambulanser hit som körde hit andra vägen, där går det utmärkt att köra direkt utanför porten. Som mest var här 7 ambulansmän uppe hus mig. De bad mig dricka grädde och eftersom jag då och då fick upp vätska hade jag satt en hink som fungerar som motsvarar papperskorg, den hade jag mellan benen och han hämtade grädden i min kyl. Sedan tog han en kopp från finservisen vad gäller kaffe koppar jag drack fick upp det direkt. De var noga med att jag fick på mig kängorna, men ingen plånbok och inga ytterkläder, satt i ylleunderstället, men de sade inga byxor kom nu så går vi

Jag fick ligga på en bår på Sahlgrenska där jag kom in, tittade senare på mobilen och de hade kört mig dit 15.15 när jag tittade på mobilen var kl 22.00, det var stimmigt och ljust. Jag sade kör mig till ett mörkt och tyst rum. De gjorde så och de kom senare med en säng med droppställning, jag begärde genast en som jag kunde gå runt med.

Där låg jag tills kl 05.00 då jag somnade. De väckte mig kl 07.00 och han som kom gav mig en vichyvattenflaska och då hade det löst sig under sömnen och jag kunde svälja allt innehåll

Sedan sade de du skall upp till öron (öron näs och hals) där kom en från transporten och tog mig inomhus dit.

När jag kom dit frågade sköterskorna kan du dricka? Ja, de kom med nyponsoppa rumstempererat, inte gått men svalde allt, jag sade jag vill bara hem. Då kommer de igen och säger läkaren vill se att du kan äta en smörgås då kom de med den och med kaffe som jag girigt tog emot och när jag svalt allt, ville jag ha en kopp kaffe till, vilket jag fick, sedan kom de med ett A fyra som gällde för att ge taxichauffören som skulle gälla för hemfärd med sjuktaxi. När jag satt i bilen begärde han 150 kr hade ju inte en krona så han tog det på radion de godkände att de tog det på räkning. Sedan kom en tjej och hon hamnade där bak och han körde hem henne först sedan körde han mig hem. Har varken sett en räkning från taxi och inte heller någon räkning från sjukhuset.

Jag fick allt vad man kan begära från sjukhuset, har på inget som helst att klaga på, jag fick allt nödvändig hjälp har absolut inget att klaga på överhuvudtaget

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 4 veckor sedan #1038853 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Diskriminering
När jag låg i det mörka rummet var det som att någon ryckte i madrassen, tände skärmen och tittade runt, ingen där. lite senare var det något som liknade en harkling och det som jag trodde var en toalett, det var en garderob med dubbeldörrar det sken upp i springan med ett starkt ljus jag har upplevt så mycket att jag sade lämna mig ifred och försvinn härifrån, varpå jag vände mig om och fortsätta lyssna på mobilen, det där är ju nästan vardagsmat, jag har varit med förr. :angel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 4 veckor sedan - 6 år 4 veckor sedan #1038856 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Diskriminering

Geta skrev: När jag fick influensaspruta härom året, sa en sköterska till en annan sköterska att jag var en blå patient. Vet inte vad hon menade?



Geta, en stjärna som har blått ljus den närmar sig hit, är den röd, går den bort

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 6 år 4 veckor sedan by Nissegossen.
Mer
6 år 3 veckor sedan #1039947 av krokus
Svar från krokus i ämnet Diskriminering

Cosmos skrev: Har ni blivit diskriminerade i somatisk vård? Har ni blivit nonchalerade och misstänkliggjorda med hänvisning till psykdiagnosen?

För inte alls länge sedan läste jag delar av min journal på 1177.se. Min förra husläkare på VC hade skrivit en anteckning när jag sökte hjälp för illamående. Anteckningen började såklart med att jag var en patient med lång psykiatrisk anamnes. Vidare stod det att jag borde ta Stesolid mot mitt illamående, eftersom jag led av ångest.
Mer
6 år 3 veckor sedan #1039952 av memphis
Svar från memphis i ämnet Diskriminering
Detta har jag varit med om flera gånger jag också. Inte att det varit något allvarligt, men att de läser journalen och sen tar allt man säger med ett kilo salt. Att man får ett annat bemötande p g a att man också är en psykriatisk patient. Så är det ju överallt hela tiden. Vardagsmat. Hoppas du får en riktigt fet ersättning Cosmos! Gå med bruten fot tills den börjar läka fel, det borde vara en större summa på det. men de brukar ju komma undan ca 98% av alla anmälningar.