Glasögon

Mer
5 år 5 månader sedan #1100857 av Rrusheflower
Glasögon skapades av Rrusheflower
Hur många här har glasögon? Jag har glasögon sen 7 år tillbaka, använder dom inte varje dag. Hur många par har ni och hur ofta måste man köpa nya tycker ni?
Mer
5 år 5 månader sedan #1100881 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Glasögon
Jag har glasögon. Använder dem mest till läsning eller vid datorn samt när jag ser på film och behöver koncentrera mig. Köper nya när de gamla gått sönder eller på annat sätt blivit obrukbara, t.ex. fått feta fläckar som ej går bort.
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1100895 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glasögon
Alla människor behöver glasögon i 40-45 års åldern det är naturligt får ni bättre syn då, hade en ni ögonförändring som gjorde att ni behövde glasögon innan. Ögon förändras genom att vid åldern 40-45 års åldern sker en naturlig förändring att styra linsens förtjockning
www.aftonbladet.se/contentstudio/lensway/article23846110.ab

Ser här att det finns mer än i artikeln

Linsens förtjockning och förmågan kallas för ackomodationsförmågan den styrs av 6 par muskler runt ögat
sv.wikipedia.org/wiki/Ackommodation

www.memira.se/blogg/ogats-anatomi/

Pga att jag tidigt fick svårt att se pga att jag fick Akineton som verkar muskel avslappnande direkt på musklerna ställde ögat om sig till viloseende som man har när man sover det är också seendet på långt håll de sex parmusklerna förmår inte att förtjocka linsen. Redan 25 år gammal behövde jag i.o.m. det läsglasögon också därför är jag påläst.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 5 månader sedan #1100900 av Geta
Svar från Geta i ämnet Glasögon
Har fyra par glasögon. Ett par på långt håll, ett par vid datorn, ett par läsglasögon och ett par solglasögon. Senaste glasögonen är 10 år gamla. Nu har jag fått grå starr. Måste opereras i framtiden. Därför kostar jag inte på mig några nya fräsiga glasögon.
Mer
5 år 5 månader sedan #1100905 av Miika
Svar från Miika i ämnet Glasögon
Jag har glasögon men använder linser
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1100908 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Glasögon
Har fått förändrad syn från +1.5 till +1.0 vilket jag endast har ett par av. Förr eller senare måste jag köpa fler av samma, dessa är bra stålkärna med lite plast ovanpå . Ren plast i glasögon speciellt mellan ögonen de går direkt bortkastade pengar jag har blivit arg många gånger har lärt mig att stålbågade varar längst. Att jag fick förändrad syn gjorde att jag gjorde ett ögonläkare besök då jag är i riskzonen för grön starr som är ärftligt min mor hade det, min syster har det. Endast trycksänkande droppar finns det är obotligt får man det är endast trycksänkande medel genom droppar i ögonen det som håller blindhet borta.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Nissegossen.