Seborrisk dermatit (svampinfektion)

Mer
5 år 2 månader sedan #1129862 av Richard
Jag har fått seborrisk dermatit; www.internetmedicin.se/page.aspx?id=888
De kliar som fan i huvudet o jag har även fått eksem i ansiktet o på ryggen. Jag köpte Fungoral-schampo o Cortimyk, men skrev att jag ville ha större förpackningar utskrivet av min husläkare. Hon brukar skriva ut allt jag ber om så det är nog inga problem. Jag har tidigare fått Cortimyk/Daktacort utskrivet mot eksemen i ansiktet, de skrev i journalen att det seborrisk dermatit...

Fungoral fungerar också bra. Jag börja med att byta kläder oftare. Har samma myskläder på mig oftast, eftersom jag är hemma mycket. Det kan bero på det... En T-shirt kan jag ha 2-3 dagar, eftersom jag oftast bara har den på mig 3-4 timmar per dag. Har ni några andra tips?
Mer
5 år 2 månader sedan #1129865 av Drummer
Jag hade seborrisk eksem i hårbotten och i ansiktet. Jag fick Locoid som är receptbelagt och det fungerade bra.

Stress kan ofta utlösa eksem
Mer
5 år 2 månader sedan #1129867 av Geta
Att ha samma kläder på sig i 4 dar kan inte ge eksem.
Mer
5 år 2 månader sedan #1129871 av Nissegossen
Ni har förmodligen inte råkat ut för en sakral Dermoid, min tvillingbrorsa blev en böld i röva, bokstavligt talat. Dock vet jag vad som kliar har kört tops i örat, den diagnosen ställde ingen öronläkare förrän efter 30-40år, han jag går hos nu ställde rätt diagnos och har numera en effektiv medicin som håller mig helt kli-fri. Han frågade mig, har du haft psoriasis, jag sade ja, men den är borta.

Jag fick tjärsalvor de blandade ihop på apoteket och till sist gav den med sig. Den öronläkaren jag har nu sade, du har psoriasis i öronen och skrev ut en medicin som verkligen fungerar. Det innebär att de öronläkare som sade förbannade tops, klia dig med armbågen. Till de vill jag säga ni får fingret.

Sedan tvillingbrorsan han kom lite efter och blev verkligen en böld i röva, han satt där svansen skulle suttit och när jag sökte på akuten på Östra visade han en kandidat se här, jag bara lägger skalpellen här sedan gôr ont och så klämde han till. Därifrån fick jag sedan flytningar och de bestämde sig för operation.

Jag kommer dit de söver ned mig och på uppvaket väckte de mig och jag låg i en säng med blodiga lakan, nästa gång jag vaknade var på avd. Som tur var hade jag en tjej hon lade om såret. De hade lämnat det att läka inne ifrån och ut. Fick torka mig i baken åt fel håll för att inte få skit i såret. De på sjukhuset skickade med allt förbandsmaterial med mig hem. Sista gången jag var där sade en läkare, ja, nu är du frisk

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 2 månader sedan #1130057 av Admin1
Vad kan jag göra själv?

Mjälleksem kan gå över av sig själv efter några veckor.

Du kan pröva att lindra eksemet på följande sätt:

Lufta huden genom att ha på dig kläder som inte sitter åt. Undvik att ha mössa.
Använd gärna kläder av bomull.
Var ute i solen.
www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Mjal...--seborroiskt-eksem/