Tar ni prover varje år vid årskontroll?

Mer
4 år 7 månader sedan #1184413 av Kattis35
Blev fundersam när sköterskan sa att de kanske inte skulle behövas...
Mer
4 år 7 månader sedan #1184416 av 1Dave
Jag fick ingen undersökning förra året. Men var och tog prover förra veckan inför årskontroll.

/Dave
Mer
4 år 7 månader sedan #1184418 av Geta
Ja, psykiatrin ber mig att gå till Vårdcentralen och ta prover innan det årliga besöket hos psykiatrin. Jag får en bunt med papper. Där står vilka prover som ska tas. I år upptäckte psykiatrin att jag hade för högt fasteblodsocker. Därför läxade de upp diabetessköterskan. Psykiatrin vill också att EKG tas.
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1184422 av Nissegossen
För att få ned blodsockervärdet vid fasteprov, gör varje dag vätskeersättning drick det som vanligt även på morgonen. Den dag ni tar faste prover "lurar" ni kroppen, den dagen får inte kroppen som den vanligtvis får socker, då är kroppen van vid vätskeersättning och producerar insulin som vanligt och blodsockervärdet blir lägre. sist var det så för mig då det låg på 4,7 eller vad det nu var.

Gränsen går vid 5,7

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 7 månader sedan #1184430 av krokus
Ja, jag brukar få ta blodprov inför årskontrollen hos psykosmottagningen. Jag brukar även be om att få vitamin D testat också, eftersom det har varit för lågt tidigare.
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1184432 av Nissegossen

krokus skrev: Ja, jag brukar få ta blodprov inför årskontrollen hos psykosmottagningen. Jag brukar även be om att få vitamin D testat också, eftersom det har varit för lågt tidigare.


Jag har flytande D-vitamin en droppe per dag. Jag ville hellre ha tabletter varpå jag fick det, men när jag ville ha förnyat sade min ssk det provet visade normala värden. man får D-vitamin genom solstrålning därav inget man behöver extra sommartid.

D-vitamin finns i blodmat som stekt ungnötslever, det skall man undvika på sommaren pga bakterietillväxt under sommaren. Även blodpudding innehåller D-vitamin

Ang recept på Ungnötslever är skär levern i skivor längs med ev panera med ägg vispat med gaffel och lägger i mjöl, krydda stek och ha kapris en Ansjovis och citron överst samt kokt potatis kanske herrn i kuvert eller gröna bönor eller frysta kokta ärtor. bojkotta Findus det är uppköpt inte svenskt och har ingen tillverkning i Sverige, det sista var Ärt tillverkningen i Skåne. Ett svek mot Skånska bönder samt företagets anställda i Sverige

För att belysa faran sommartid med blodmat fick Filosofen Sokrates en dödsdom. Han fick en giftbägare att dricka, innehållet var tjurblod som stått i solen giftet

Heter Botulinumtoxin och är världens starkaste gift
sv.wikipedia.org/wiki/Botulinumtoxin

Används i botox i miljarddels gram, frystorkat i en ampull i glas

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Nissegossen.