Någon som har diabetes typ 2?

Mer
4 år 1 månad sedan #1236985 av Melody

Geta skrev: Jag har nog haft lindrig diabetes2. Har haft det i minst 15 år. Har fortfarande inte fått börja med insulin.


Ja vilken tur. Verkar jobbigt att ta insulin fy.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1237311 av Melody

Geta skrev: Senaste blodsockermätaren fick jag skicka efter. Den var gratis. Däremot får jag betala alla teststickor själv. Just nu är märket Contour next. Köper stickorna på apoteket.

Är det en bra mätare? Måste be om en eller köpa. Är lite skraj inför sticket, men det vänjer man sig vid kanske.

Om du regelbundet kollas hos en sköterska, vad använder du mätaren till?

MsTibbs skrev: Jag hade diabetes typ 2, men nu har jag arbetat bort den! :)

Äter sällan godis, dricker för mycket läsk dock.

Hur gjorde du MsTibbs? Bar det en lindrig form eller fick du kost/motionsråd av dietist?
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1237319 av Nissegossen
Min far kunde gå över till tabletter ifrån Insulin han gav sig själv med sin Insulinspruta av glas och nålar han kokade i aluminium kastrull, det var enda aluminiumkastrullen och var avsedd enbart för Insulinsprutan. Vetenskapen hade då forskat fram medicin som gjorde det möjligt att gå över från injektioner med Insulin till tabletter, vilket gör att jag tror att du slipper ta injektioner i ditt liv Geta.

Vår, alla min fars bröder och systrar hade Diabetes då typ 2. Många kusiner har Diabetes även de två äldsta utav mina syskon, min bror tar Metformin min syster klarar det genom kosten hon äter. Jag själv är i farozonen,. Jag hade höga fastevärden på blodprover i 3 dagar i rad, sökte på webben efter gratis blodsockermätare hittade skickade efter och tog med den till Diabetessköterska för att få instruktioner om hur använda den. Mätaren visade då på 5,7 vilket är godkänt. De 3 tidigare låg jag på 6,7, 6,5, 6,2 Hon frågade hur gjorde du? Uteslutit allt vitt socker i kosten var svaret

Kolla in denna blogg, hon har tidigare länkat till gratis blodsockermätare i bloggen med länkar till företag som ger bort dem, då som Geta nämnt här säljer teststickor genom företaget och Apotek. Det är på försäljningen av teststickor de tjänar på. Till Geta vill jag säga att Apoteket för inte längre det här.
Dr Dahlqvist blogg
annikadahlqvist.com/

jag har frågat på apotek om teststickor och mätare på apoteket här ingång 25 meter från vårdcentralen hon bakom disken sade vi för inte sådant längre, de sköter allt på vårdcentralen. Så det du skrev om gäller enbart på din ort Geta, i alla fall inte här.

En annan sida på nätet
matsmurfen.blogspot.com/2011/02/blodsock...betikerns-basta.html

Ja, naturligtvis viska.se högst upp på ett sök
www.google.com/search?sxsrf=ALeKk01AiF1Z...ojBnwQ4dUDCAU&uact=5

I sammanhanget värt att kolla in denna sida ur en Stockholmstidning om en skandal får man kalla det.
www.svd.se/prishojning-av-blodsockerstickan-nastan-7000-procent

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
4 år 1 månad sedan #1237324 av Geta
Svar från Geta i ämnet Någon som har diabetes typ 2?
Ja, det som jag skrivit gäller på min ort. Jag går på en privat Vårdcentral, då landstingets är nerlagd. Min blodsockermätare heter Contour next. Skickade efter den gratis efter diabetessköterskans rekommendation. Apoteket här för deras teststickor. 50 stickor kostar 177 kr.
Jag testar mitt blodsocker nästan varje dag. Vill ha koll på vad olika mat ger för resultat på blodsockret. Diabetessköterskan tycker inte alls att det är så viktigt att mäta blodsockret. Det är alltså helt frivilligt. Jag för in värdena i en almanacka.
Mer
4 år 1 månad sedan #1237325 av Miika
Min Magnus har diabetes, vilken sort vet jag inte. Han behöver inga sprutor men tar tabletter
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1237326 av MsTibbs

Vår skrev: Hur gjorde du MsTibbs? Bar det en lindrig form eller fick du kost/motionsråd av dietist?

Jag försöker dricka mindre läsk. Äter sällan godis. Äter chokladshake till lunch. Frukt mycket. Äter för lite grönt.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.