Multisjuk

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 6 månader sedan #1282173 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Multisjuk
"Kärlkramp kallas även för angina pectoris och beror oftast på en förträngning i ett eller flera kranskärl. Förträngningen orsakas av åderförfettning som beror på att bland annat fett, blodkroppar och bindväv har lagrats i den inre kärlväggen under en längre tid."

Jag tror tyvärr jag har kärlkramp.
Mer
3 år 6 månader sedan #1282176 av Geta
Svar från Geta i ämnet Multisjuk
Min mormors bror hade kärlkramp. Han var missionsförbundare men hade alltid en flaska brännvin i kylskåpet mot kärlkrampen.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 6 månader sedan #1282180 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Multisjuk
Jag har dåliga blodfetter fick jag veta på Vårdcentralen. Jag lever synnerligen osunt. Det där att ta sig en hutt om dagen har man ju hört talas om o att det ska vara bra.
Mer
3 år 6 månader sedan #1282336 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Multisjuk
Symtom vid kärlkramp

Det är vanligt att du får något av följande symtom om du har kärlkramp:

Ett tryck mitt över bröstet, ofta vid ansträngning.
Andfåddhet som kommer i samband med ansträngning.
En känsla av att det är trångt i bröstet.
Smärta i bröstet som ibland strålar ut i en arm, mot halsen, ryggen eller underkäken.

www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarta-och.../blodkarl/karlkramp/
Mer
3 år 6 månader sedan #1282346 av Lejonhjärta
Svar från Lejonhjärta i ämnet Multisjuk
Alltså, angående alla sjukdomar som ni har i "släkten". Min farmor dog av flertalet slaganfall. Min farfar dog av cancer. Min mormor dog förra året, men av hög ålder. Min morfar är i livet, men kommer nog dö av hög ålder han också.

Vi har ingen diabetes i släkten. Alla är/var smala. Det är bara jag, som är en tjockis - dels pga all Zyprexa jag åt under så många år.... Diabetes kan jag ju utveckla, även om det inte finns i min släkt. Det tror jag stenhårt på.

Känns jäkligt surt, dock! :tänk
Mer
3 år 6 månader sedan #1282349 av Geta
Svar från Geta i ämnet Multisjuk
I min släkt finns heller ingen diabetes. Det är bara jag som har det. Har spekulerat i om släktingarna har varit för magra för att få diabetes.