Hjälp jag blir bara fetare och fetare

Mer
3 år 2 månader sedan #1317511 av hans52
Hur jag än kämpar och lägger om kosten så hjälper det inte går bara upp.
Jag funderar om det kan bero på brist av testosteron har hört att det sätter sig på vikten.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Mer
3 år 2 månader sedan #1317517 av Klanggedin
Ska väga mig på torsdag igen..

Jag har räknat ut min dagliga förbrukning samt hur mycket kalorier jag får i mig från mat.. Som du säkert förstår så måste du äta mindre än vad du gör av med för att gå ner och äta mer för ut gå upp..

Jag har gått upp i vikt sedan jag började med antipsykotisk medicin och vet inte vad jag ska göra med det. Det verkar inte som jag går ner och svält vill jag inte utsätta mig för..

matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
matkalkyl.se/rakna-ut-pal.php
Den andra länken är bra för då kan du kartlägga din aktivitet och få ditt "PAL" värde vilket påverkar hur mycket kalorier du gör av med. Promenad innebär 4x grundförbrukningen medans hårdare träning ger högre..

Värt att börja räkna i alla fall om man vill få bättre skor på fötterna!
Mer
3 år 2 månader sedan #1317520 av hans52
Tack för att du gav mig länkarna problemet tror jag är olanzapinet och mirtrasepin.
Ska prata med läkaren om det.
Fick rådet att jag ska hålla mig till 2000 kal om dagen räcker det?
Mer
3 år 2 månader sedan #1317532 av Klanggedin
Det beror på hur mycket du förbränner.. Väger du 142 kg och är 175 lång och är 52 år så är din dagsförbränning utan motion cirka 2700 kcal.. Det betyder att du går minus 700 kcal per dag vilket blir 4900 per vecka. Ett kilo fett innehåller 7200 kcal vilket gör att du skulle tappa i vikt ganska fort med cirka 1.3 kg varje vecka!

Detta utifrån en snabbuträkning och du skulle kunna göra en mer noggrann uträkning med PAL-räknaren.

Det finns två frågor..
Det ena är hur mycket 2000 kcal är i mat, så att du äter inom den ramen
Den andra frågan är hur hunger påverkar dig.

Det är tufft!
Mer
3 år 2 månader sedan #1317534 av Geta
Lösningen är att få diabetes 2. Då går du ner i vikt.
  • Hope
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1317546 av Hope
Svar från Hope i ämnet Hjälp jag blir bara fetare och fetare
kan rekommendera LCHF. Där kan man äta hur mycket som helst och ändå gå ned i vikt.