Dåliga tänder?

Mer
17 år 1 vecka sedan #72613 av mopa
Dåliga tänder? skapades av mopa
Jag undrar om det är fler här som har dåliga tänder. Mina tänder är nu, efter många år av misskötsel(pga att jag varit dålig) helt utom räddning. Min tandläkare kan bara dra ut dom.
Det min tandläkare är mest fundersam över är att jag aldrig haft värk. Men jag har inte haft några problem alls, förutom att en del tänder gått sönder, jag har fått peta loss tänder själv. Men ont, nej.
Som tur är har jag ett sånt där kort, annars hade jag inte haft råd med tandläkare.
Ibland undrar jag vad all medicinering gör med tänderna.
Jag menar, jag sköter mina tänder nu, men dom blir bara sämre ändå.
Vad beror det på? Nån med liknande erfarenheter? .?
Mer
17 år 6 dagar sedan #72628 av Geta
Svar från Geta i ämnet Dåliga tänder?
När jag insjuknade, efter ett tag hade jag vid ett tandläkarbesök massor med hål i tänderna.
Jag hade flyttat hemifrån och levde på en undermålig kost.
Det var det som tandläkaren trodde det berodde på.
När man har negativa symtom så är det lätt att slarva med både det ena och det andra.
Att överhuvudtaget överleva är en konst.
Dessutom hade jag till och från tagit psykofarmaka.
Mer
17 år 6 dagar sedan #72639 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Dåliga tänder?
Jag har också ett sånt där kort (grönt?) som gör tandläkarbesöken billiga. De inom vården fixade det till mig. Lagade nyligen ett hål, men har fortsatt att slarva med tandborstningen, så jag får väl gå en gång till. Tycker det är svårt med rutiner, allt känns så trivialt och onödigt.
Mer
17 år 6 dagar sedan #72655 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dåliga tänder?
Psykofarmaka minskar ofta salivutsöndringen i munnen och det kan öka risken för hål i tänderna och särskilt säkert om man slarvar med tandborstningen. Särskilt stor risk är det om man är torr i munnen ofta. Jag har läst att vid schizofreni är man ofta mindre känslig för smärta och det är kanske därför det inte gör ont för dig. Själv har jag inga allvarligare problem med mina tänder, men jag går regelbundet till tandläkaren ändå.
Mer
17 år 6 dagar sedan #72657 av pojkmamman
Svar från pojkmamman i ämnet Dåliga tänder?
Jo du mer än en tand i munnen är död...tycker själv att jag borde haft ont men jag vet inte. Lite har det väl ömmat ibland. Nu sköter jag tänderna minutiöst men det hjälper ju inte mot gamla skador, tyvätrr. Som det är nu sparar jag/vi ca 3000 i månaden så jag kan gå och göra de större ingrepp som krävs. Jag har haft tur så det syns inte att vissa tänder är döda och håller på att ruttna. Men det är ju bara en tidsfråga.
Mer
17 år 6 dagar sedan #72658 av aspie
Svar från aspie i ämnet Dåliga tänder?
Xylitol - fluor tabletter och xylitoltuggummi är bra att ha