schizofrenins orsaker

  • Melun
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #97589 av Melun
schizofrenins orsaker skapades av Melun
Vilka olika teorier finns det om schizofrenins orsaker?
Mer
16 år 4 månader sedan #97592 av Doktorn
Svar från Doktorn i ämnet schizofrenins orsaker
Det finns olika teorier, tex ärftlighet i kombination med miljö. Man menar att traumatiska livshändelser kan leda till schizofrenidebut hos personer med sårbarhet för att utveckla schizofreni. Det kan handla om en skada i hjärnan som uppkommit under fosterlivet eller förlossningen, som tex syrebrist eller infektion. Missbruk kan också utlösa schizofreni hos personer som har denna sårbarhet. Detta är teorier, och man vet också att det finns orsaker till schizofreni som inte beror på arv.

Många forskare tror också på att det handlar om biologiska orsaker. Schizofrena patienter har fler dopaminreceptorer än icke schizofrena, och felet ligger då i dopaminsystemet. Sen kan man ju fråga sig varför det har blivit så. Var startade det från början? Vad är hönan och vad är ägget?

Man har även talat om psykologiska orsaker som tex en överbeskyddande mor, många dubbla budskap i familjen osv. Jag träffade en patient som var övertygad om att pga hennes mor, som under hela uppväxten signalerat dubbla budskap, orsakat hennes schizofreni.
Mer
16 år 4 månader sedan #97594 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet schizofrenins orsaker
Jag tog detta från mitt inlägg på arv och miljö som ligger framme! Det är ju exakt det vad ni talar om här! Därför är det relevant att jag lägger in det här också!

Jag saxade detta från den faktaruta jag jag hittade när jag tog upp det med diagnoskriterierna..

älla: Vård och stöd till patienter med schizofreni. Socialstyrelsen, september 2003).

4. Schizofreni och arv

Orsakerna till schizofreni är inte helt klarlagda men det handlar uppenbart om ett samspel mellan arv och miljö. Ärftliga faktorer har stor betydelse. Studier av släkter där någon insjuknat i schizofreni visar att en person vars syskon eller förälder har sjukdomen löper tio gånger större risk att själv drabbas.

Inom forskningen har man försökt identifiera enskilda gener som kan tänkas öka riskerna för schizofreni men hittills utan framgång. Nu tror man att det snarare handlar om flera gener i kombination. Schizofreni kan också hoppa över både en och två generationer i en släkt. Samtidigt hittas i omkring hälften av fallen ingen tidigare känd schizofreni i släkten.

(Källa: Vård och stöd till patienter med schizofreni, Socialstyrelsen september 2003.

Ytterligare en pusselbit för mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum