Negativa symptom

  • Gäst1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #97615 av Gäst1
Negativa symptom skapades av Gäst1
Bra fråga! Den som kommer på det kommer säkert att få Nobelpris för sin upptäckt. Vad tror du?

Hur som helst funkar Fluaxol för mig...på mina negativa symtom.
Mer
16 år 4 månader sedan #97624 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Negativa symptom
Ja, jag hoppas att någon kommer på det snart och att det går med en jäkla fart så dom kommer ut på marknaden.
Det är tröttsamt att ha negativa symtom, man är som en viljelös kropp som bara går omkring lite här och där och gör det man måste med att tvinga en själv till det.
Mer
16 år 4 månader sedan #97629 av Doktorn
Svar från Doktorn i ämnet Negativa symptom
Det hade varit väldigt bra om det funnits medicin som hjälpt fullständigt, men tyvärr är vi inte där än. Man vet också förhållandevis lite om varför vissa psykiska sjukdomar uppstår och exakt hur och vad man ska behandla. Neuroleptika har visat sig vara effektivt mot positiva symptom (tex vanföreställningar/hallucinationer) men som du säger, negativa symptom kan sitta kvar trots medicinering.
  • Gäst1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #97652 av Gäst1
Svar från Gäst1 i ämnet Negativa symptom
Jag undrar, om man som jag, enbart har negativa symtom (så vitt jag vet) faller jag då under diagnosen schizofreni.
Jag äter Fluanxol, vilket jag verkar vara ganska ensam om.
Jag äter också Lamictal för bipolära depressioner samt Zoloft.
Min pappa var schizoaffektiv och min fabror bipolär (manodepressiv).
Tacksam för reflektion ...
Mer
16 år 4 månader sedan #97654 av Doktorn
Svar från Doktorn i ämnet Negativa symptom
Har du aldrig haft hallucinationer och/eller vanförställningar utan endast negativa symptom?
  • Gäst1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #97660 av Gäst1
Svar från Gäst1 i ämnet Negativa symptom
Nej, jag vet faktiskt inte. Jag har i alla fall aldrig haft någon psykos eller haft hallucinationer.

Jag har fått höra att jag har missuppfattat saker.
- att personen ifråga aldrig har påstått det som jag har uppfattat att hon/han har sagt.
- att jag är paranoid
- att jag inbillar mig saker

men om det är några riktiga vanföreställningar som kan anses vara sjukliga är jag inte säker på.


-