Hur kokar man ris?

Mer
3 år 10 månader sedan #1251068 av Richard
För nån vecka sen åt jag chili con carne med ris. Men misslyckades med att koka riset. Det är Uncle Ben's 2 dl ris med 3 dl vatten, o jag lät det koka i 10 min, med lock, men det var inte färdigt!? Vattnet hade kokat bort!

Idag ska jag försöka göra samma mat, med carolina reaper-krydda, men har ni tips på hur man fixar riset?
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1251070 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Hur kokar man ris?
Alldeles för lite vatten. jag räknar på en del ris och två delar vatten. Puttra på ettan eller tvåan i 20 minuter. Tar vattnet slut så är det bara att fylla på. Smaka på det så det är färdigkokt och inte grötigt. Med lock! På två deciliter ris så i med en halv tesked salt. Det är viktigt

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 10 månader sedan #1251073 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Hur kokar man ris?
Det ska vara dubbelt så mycket vatten som ris. Till två dl ris ska du ha fyra dl vatten. Sedan kokar du upp det snabbt på ganska hög värme för att sedan minska till låg värme och låta det puttra lite stillsamt. Du måste kolla riset var femte minut så att inte vattnet kokar bort. Har det detta så slår du på lite vatten. Alltihop brukar ta en kvart ungefär.

Det underlättar om du har en induktionshällspis.
Mer
3 år 10 månader sedan #1251075 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Hur kokar man ris?
Tack nu börjar vi komma någonstans på Viska: lektion i att koka ris. Bra.

Måste nog erkänna att jag inte har nått minne av att ha kokat ris, gjort en hel del framsteg i matlagningen men risrätter etc tillhör mest den goda thai-hämtmaten för min del (spara med kolhydraterna)

Så här vare lätt att erkänna sina långtgående tillkortakommanden
Mer
3 år 10 månader sedan #1251083 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur kokar man ris?
Läs receptet på paketet!
Mer
3 år 10 månader sedan #1251088 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Hur kokar man ris?

Geta skrev: Läs receptet på paketet!


Finns faktist en enklare variant Boil in bag
unclebens.se/produkt/jasmin-500g-pose/

mycket vatten släng i påsen :joker