Till er med social fobi/ångest/depression

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 11 månader sedan #290650 av Frankie
Fann denna på FB, så jag har saxat texten då jag tycker den är så bra och borde drivas även här på viska.

Har läst runt lite här och märkt att vissa mår så pass dåligt av sin sociala fobi att de seriöst funderar på självmord. Så, här hade jag tänkt posta en lista med tips om vad jag gjorde och vad du kan göra för att bli av med din sociala fobi / ångest osv.

För ett och ett halvt år sedan ungefär bodde jag hos mina föräldrar, var deprimerad och hade varit det en längre tid. Jag gick aldrig ut pga min sociala fobi. Kände sån jävla ångest inför sociala situationer. Även med mina närmsta vänner. Och att fixa brud var ju bara att glömma, kunde inte prata med en tjej utan att bli helt röd i ansiktet och nervös. Det kändes som att jag levde i en mardröm som jag aldrig skulle kunna vakna upp ur. Jag hade så många drömmar och mål som jag insåg aldrig skulle hända om jag inte tog tag i mitt liv. Så det gjorde jag.
Idag är mitt liv rena motsatsen, jag har ett fast jobb med bra lön på en ställe som jag trivs otroligt bra med. Har flyttat hemifrån. Är väldigt social, känner aldrig ångest. Har inga problem med att prata med tjejer längre, drar ofta hem nån tjej från krogen o då har jag inte ens druckit nåt. Det är jag som väljer och inte tvärtom. Livet är härligt, det skulle jag aldrig kunnat tro hända för ett år sedan.


Här kommer en lista på de saker jag gjorde för att förbättra migsjälv och bli av med skiten - och som säkert kan hjälpa dig också.


1. 90 dagar
För att det här ska funka så måste du satsa på det helhjärtat. Lova digsjälv att du ska följa dessa steg i åtminstone 90 dagar. Skriv ner det nånstans eller gör en mental notering, och ge inte upp!

2. Börja styrketräna

Den här punkten är viktig. När du tränar producerar din kropp endorfiner som automatiskt får dig att må bättre. Du kommer märka att du blir gladare och piggare. Det i samband med att din kropp kommer se bättre o bättre ut, du får bättre hållning och ditt självfötroende ökar. Träna ofta, 4-5 ggr i veckan så du märkter resulat snabbt. Fixa ett bra schema som funkar för dig. Personligen kör jag max-ot och det funkar bra för mig.

3. Lätta på trycket

Du har troligtvis gått o hållit dessa tankar för digsjälv. Prata med någon som du verkligen litar på om det, det var mitt första steg. Jag pratade ut med den jag litade på mest av alla om mina problem. Det var skönt att få lätta på hjärtat och det hjälpte faktiskt lite att få ur sig det. Om du inte har nån du litar på så kan du ringa 020-22 00 60, nationella hjälplinjen. Alternatvit skriva om det på nåt forum, här kanske

4. Ändra dina tankegångar.

Ditt sätt att tänka om dig själv är inte nyttigt, du måste byta tankegångar, programmera om hjärnan. Skaffa en mp3spelare med bra hörlurar och ladda ner den här rar-filen: www.file27.com/id3571/confidence.rar
Den innehåller 2 st mp3's, "Paul Mckenna - Supreme Self Confidence" och "Bob Griswold - Super Strength self-esteem". Lyssna på dom på morgonen innan du går upp eller på kvällen innan du somnar, eller både och. Det hjälper dig att byta tankesätt.

6. Fokusera på det positiva

När du fokuserar på vad som är negativt och det du inte kan i ditt liv så kommer du få mer av det, när du fokuserar på vad du vill ha och det som är positivt så kommer du få mer av det. Se dokumentären "The Secret". Du kommer få så jävla många AHA-upplevelser så det är helt sjukt. Det är den enda filmen som ändrat mitt sätt att se världen, seriöst, se den NU!

7. Gå ut ur din safe-zone

Gör saker du är rädd för, börja smått o jobba dig uppåt. Du kommer inse att det inte är så farligt som du trott och du kommer växa som person. "What doesn't kill you makes you stronger"

8. Andas

När du känner att du blir nervös, andas lungt och djupt, med magen. Det är faktiskt många som inte vet hur man andas korrekt, så som man andades när man var en liten. När du andas in ska magen expandera och inte tvärt om. Ta ett djupt andetag, håll inne några sekunder o andas sedan ut genom munnen. Andas sedan lugnt med magen, det gör dig avslappnad och lugn.

9. Långben

Varenda gång du hör din inre röst trycka ner dig på olika sätt o få dig att må dåligt, gör om rösten så att den låter som Långben istället, det gör att du inte kommer kunna ta den seriöst och ta avstånd från den. Och som sagt tidigare; tänk positivt istället.

10. The Game

När du känner att du börjar må bättre kolla in "The Annihilation Method" av Neil Strauss. Det är ett DVD-set som går igenom hur du styr upp ditt "game". Dvs hur du agerar för att attrahera tjejer bättre. Många verkar tro att det här handlar om en massa pick-up lines, men det är så mycket mer än så. Det handlar om att utveckla digsjälv, ditt inre och yttre, så att tjejer naturligt finner dig mer attraktiv. Det gäller inte bara tjejer, du kommer märka att det även hjälper dig i ditt vardagliga liv. Kolla även in Mystery method och David Deangelo. Om du går in för det så kommer du märka att det verkligen funkar.


Jag hoppas att det här är till hjälp för någon.

Peace

Mer
13 år 11 månader sedan #291154 av Mogge84
Bra tips du hittat. :) Ska försöka ta mig till några av dem så fort jag kan och klarar det.
  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 11 månader sedan #291157 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Till er med social fobi/ångest/depression
Det är bra, Mogge! :D
Lycka till, jag försöker själv mig på steg 6: tänk positivt! ;)

/Phoenix :hjärta
Mer
13 år 11 månader sedan #291166 av Nissegossen
[youtube]
[/youtube]
Think positive[/url:2izz2758]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 11 månader sedan #291169 av Admin1
Positivt tänkande är säkert enormt viktigt vid schizofreni. Anhöriga kan utlösa psykoser genom högljudd kritik och fientlighet, därför är det nog viktigt att vara positiv till sig själv och försöka att motverka negativa tankar om sig själv.
  • oz
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 11 månader sedan #291220 av oz
funkar väl för somliga.. poängen är dock bra, att det finns mycket man själv kan påverka..