Återhämtning

Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1097361 av Amandara
Återhämtning skapades av Amandara
Vad hjälper er att återhämta er? Har ni några vändpunkter? Hur är en relation med någon professionell som ska leda fram till återhämtning? Är ni återhämtade som ni vill? Helt eller delvis? Vad är era drömmar? Mål? Vad vill ni kunna göra? Hur ska ni nå dit? Vem eller vilka behöver ni hjälp av....Vad behöver ni hjälp av?

Jag tycker tex att psykiatrin ska ge bidrag till viktväktarna eller liknande, kanske gymkort, eftersom så många går upp i vikt av psykiatriska mediciner.
Det skulle man må bra av att inte behöva vara så fet. Vidare tycker jag att alla med psykisk ohälsa ska få tillgång till träffpunkten och sysselsättning inte bara de som har tur helt slumpvis tex utbrända. Det är inte alltid uppbyggligt att gå hemma ensam länge.
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 5 månader sedan #1097372 av rymd
Svar från rymd i ämnet Återhämtning
för mig hjälper att plugga, att sköta mig själv, äta mina meds, träna, vara ödmjuk, vara kärleksfull, älskar humor, finns massor.

Behöver hjälp av psykiatrin inom de områden du nämner Amandara.

Tycker också att det behövs en seriös avstigmatiseringkampanj så alla fattar att psykisk ohälsa inte är onormalt, det är normen i dagens samhälle
Mer
5 år 5 månader sedan #1097378 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Återhämtning
Tänker att Peers har en viktig roll i avstigmatiseringssyfte. Visa att vi är vanliga normala människor till vardags som kan vara galna ibland men inte vanligtvis utan bara när vi är sjuka.
Mer
5 år 5 månader sedan #1097379 av rymd
Svar från rymd i ämnet Återhämtning
ja absolut
Mer
5 år 5 månader sedan #1097380 av Geta
Svar från Geta i ämnet Återhämtning
Är det inte ett önsketänkande att man återhämtar sig. Psykosen är ett hack i ens utveckling. Man anpassar sig till sitt tillstånd. Man lyckas överlista tankestörningarna och lär sig tänka på ett annat sätt. Det går bättre ju äldre man blir. När man är ung är man utsatt. Det minskar med åldern. Det krävs mindre och mindre av en.
Mer
5 år 5 månader sedan #1097382 av rymd
Svar från rymd i ämnet Återhämtning
Enligt Admin1 och statistiska undersökningar ser det mörkt ut, men ca 15 % med schizofrenidiagnos är högfunktionella och återhämtar sig.