Någon här som har ätit probiotika en längre tid?

Mer
4 år 9 månader sedan #1169680 av sklettet
Undrar om någon av er har prova probiotika en längre tid, då enligt en studie så kan en av orsakerna till schizofreni vara mag/tarm-bakterier. Själv har jag ätit probiotika i 31 dagar och märker att mina lukthallucinationer har blivit mindre, och att omgivningen inte "kommunicerar" med mig på ett svårförklarligt sätt. Har tänkt fortsätta så länge det känns som att det blir bättre för varje 30-dagars kur.

blogs.discovermagazine.com/d-brief/2019/...hrenia/#.XS6EzOgzY-U
Mer
4 år 9 månader sedan #1169682 av Klanggedin
Jag har läst boken Kimchi och kimbucha som hävdar att nästan alla psykiska sjukdomar härstammar från magen. Hon hävdar att våran ensidiga kost är orsaken till depression, autism etc.. Frågan man måste ställa säg är om nu bakteriefloran i magen är så viktig, varför är det inte fler som lider av det?

Hehe i alla fall, kimchi och kimbucha innehåller jättemycket probiotika och konsumeras i sydkorea i stora mängder och hennes uppfattning är att deras övergenomsnittliga livslängd beror på dessa probiotiska bakterier.

Själv äter jag fil med tillsatt probiotika!
Mer
4 år 9 månader sedan #1169686 av sklettet
Som du säger måste det finnas en anledning till att bara vissa får en bakerieflora som ger schizofreni. Skulle vara skönt att få göra en fekal mikrobiom transplantation för att utesluta det helt. Så man får en hel magmikrobiom-reset. Men tror inte tillåts på schizofrena patienter utan man måste ha magproblem för att få göra det...
Mer
4 år 9 månader sedan #1169687 av Geta
Det värsta är väl att tarmfloran slås ut, när man tar antibiotika mot infektioner.
Mer
4 år 9 månader sedan #1169693 av Klanggedin
Jag är inne på sklettets tanke bana och jag vet om en studie man gjort med fekal transplantation vid övervikt. Man har alltså tagit "bajs" typ från smala människor, gett det till feta människor och vips så går dom ner i vikt.

Det kanske inte är en slump att man kallar magen kroppens andra hjärna?

Förövrigt är jag evolutionärt inriktad och det betyder att det är naturens lag som styr. Det kan innebära många saker och att ha en dålig tarmflora p.g.a gener samt inflytande från miljön kan vara ett evolutionärt attribut som inte förs vidare.
Mer
4 år 9 månader sedan #1169714 av krokus
Klanggedin,
Vilken filmjölk är det du äter? Verum?