Tankarna styr mitt mående

Mer
11 sep 2019 12:47 - 11 sep 2019 12:52 #1183142 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tankarna styr mitt mående
Orsaken till schizofreni kan spåras så långt ner i barndomen att man inte kan minnas det medvetet. Det kan vara en outhärdlig själslig smärta som man inte kan komma över. Man fastnar någon gång i första levnadsåret. Det kan vara anknytningen till föräldrarna som fallerar. Nu förstår jag att jag får alla med biologisk inriktning på mig. Men jag kommer från den psykodynamiska traditionen.
Senast ändrad: 11 sep 2019 12:52 av Geta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
11 sep 2019 12:59 #1183146 av Terroristen
Svar från Terroristen i ämnet Tankarna styr mitt mående
Det är sant Geta jag minns. Jag hade fantasivänner.

Mer
11 sep 2019 13:34 #1183157 av Geta
Antingen är man rädd för sina känslor eller också är man rädd för sin svaghet.

Mer
11 sep 2019 13:36 #1183159 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Tankarna styr mitt mående
Man ska ta vad forskarna säger på allvar.. Psykisk sjukdom och inte minst schizofreni är GENETISKT. Det betyder att ens förfäder har burit på förutsättningar som lönat sig men som hos er uttryckt sig i vad man i modern tid kallar psykos eller schizofreni. Man får anta att det många miljoner års utveckling som evolution innebär inte fört med sig saker av ondo utan att man får uppskatta sin individualitet utifrån sina rådande omständigheter..

excuse me?

Mer
11 sep 2019 13:38 #1183161 av Geta
Det kan finnas trauman i släkten som man inte kommer över. Till slut blir det för mycket. Någon blir psykiskt sjuk. Det blir ett sätt att bryta skeendet.

Mer
11 sep 2019 13:40 #1183162 av Terroristen
Svar från Terroristen i ämnet Tankarna styr mitt mående
Ja Geta ibland båda sakerna?

Det är ditt sätt att se saker och ting kanske är det både miljö och gener? Klanggedin

Mer
11 sep 2019 13:49 #1183165 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Tankarna styr mitt mående
Gener kan betraktas som oföränderliga men det finns en ny teori som säger att även fast generna är fixerade så anpassar sig uttrycket av generna utifrån miljön.. DVS Dina förfäder har det genetiska materialet för schizofreni men det finns triggers för att utlösa sjukdomen och ibland så är förhållandet i miljön så triggande att man uppnår kritisk psykisk ohälsa, schizofreni

Allt som allt är miljöfaktorer triggern och det genetiska materialet har olika "svagheter" som avgör hur uttrycket i samspelet med miljön ser ut...

Sen finns det något som heter extended phenotype.. Det är ett koncept där man låter genetiskt material "extend into the environment" vilket betyder att den du föds som på något vis formar omgivningen och att man försöker att, i evolutionistisk lära låta sitt genetiska material övervinna alla andras genetiska material.

Och då finns det fördelaktiga beteenden, beteenden som är bra i vissa sammanhang, och definitivt beteenden som är negativa, inte bara för en själv utan också för alla andra...

Man kan va en snäll person och ändå lyckas t.ex.... :) Personlighetsteori är ett dynamiskt sätt att titta på beteende och avgöra i vilket format man själv skulle frodas och ofta hittar man såna sammanhang och trivs och om inte... då får man sämre levnadsstandard och kanske utvecklar sjukdom!

excuse me?

Mer
11 sep 2019 13:52 #1183166 av Geta
Ungdomar måste vantrivas i kulturen idag?

Sidan laddades på: 0.265 sekunder