Behöver vi rutiner?

Mer
4 år 4 månader sedan #1212666 av krokus
Svar från krokus i ämnet Behöver vi rutiner?
Geta,
Jag är varken rädd för att få en CP-skada eller depression. Visst blir jag deprimerad i perioder, men det är inte pga IngeF.

Angående vårdkontakter eller liknande, där stödsamtal är det huvudsakliga syftet, går det att byta om kemin inte stämmer. Kan iofs vara svårt på mindre orter.
Mer
4 år 4 månader sedan #1212723 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Behöver vi rutiner?

krokus skrev: Geta,
Nej då. I mitt förra inlägg menade jag att bara för att någon har en CP-skada behöver inte allt vara eländigt hela tiden. Lite roligare inställning till livet vore bra för IngeF. Där kan antidepressiv medicin hjälpa.

På IngeF låter det som att livet suger så hårt det bara går. Som att "the botten is nådd", det kan inte bli värre. Han har gått till psykolog och det var fel, fel, fel. Vad sägs som att byta psykolog eller gå till någon annan yrkesgrupp. Diakon kanske?

CP som sådan er ikke hovedsaken. Å bli latterligjort av psykoterapeuter for å påstå at hjerneskade påvirker kognisjon er hovedsaken. Hadde man fått hjerneskade senere i livet, ville mentale evner vært det første man så etter. Men CP-skadde er jo akkurat som alle andre, bortsett for at de er mye bedre. De forventes å være takknemmelige for et liv som empatiobjekter. Jeg er ikke det lengre. Det er kanskje utrolig, men jeg har også vært glad en gang. Om glede er meningen med livet er tvilsomt. Støttesamtaler er det som har utløst min misantropi.

Terapeuten jeg var hos hevdet forøvrig at hun "ønsket et samfunn uten skyld og skam, der vi har vi har sluttet å dømme hverandre." Da jeg spurte om hun virkelig ønsket et samfunn uten domstoler, ble hun sur. Å denne går til deg, krokus; hun mente at alle har krav på sex. Det får hun gjerne mene for min del, men det er selvsagt noen annen som skal stille seg til disposisjon. Man har ikke det ringeste begrep om hvor idotisk terapi er før man har prøvd det.
Mer
4 år 4 månader sedan #1212726 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Behöver vi rutiner?

Nissegossen skrev:

Klanggedin skrev: Är inte Nissegossen döende?


Jo, men bra prognos kan leva i 100 år till, så jag undrar vad tjafsar du om? Ty alla är döende, du är också döende det är livets slutpunkt och du har varit döende sedan du föddes

Eller rakt av kanske du är hjärndöd


Jag kanske ska börja om :(... Kanske är vi alla död på insidan och den dag vi inser det är då vi stryker med... alltså kolar vippen!
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1212781 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Behöver vi rutiner?
Uttrykket å tenke koffert er et særnorsk idiom, skriver Hans Andreas Tvedt
core.ac.uk/download/pdf/52120338.pdf

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 4 månader sedan #1213101 av krokus
Svar från krokus i ämnet Behöver vi rutiner?
IngeF,
För vissa fungerar samtalsterapi. För mig var det inte tillräckligt, utan behövde en psykolog där kemin verkligen stämde! För andra fungerar varken stödsamtal eller KBT. Vi är olika. Och även jag har råkat ut för puckon inom psykiatrin. En del inom psykiatrin borde inte arbeta med människor! Sad but true.

Angående sex, det är ingen rättighet. Visst kan man ha sex med sig själv, men att tvinga på sin lust på andra är inte rätt. Usch.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1213132 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Behöver vi rutiner?
Jeg tror i grunnen psykiatere er best for meg, og best om man er alvorlig mentalt syk. Psykologer kan være OK om man er noenlunde frisk. Derimot ser ut som det som det å få barn er i ferd med å ikke bare bli en rettighet, men en rettighet som staten skal bekoste for lesbiske og homofile par. Det er i alle fall meningsløst. Men grunnen til at jeg falt mellom alle stoler er at hverken psykologer eller psykiatere observerte min adferd. Diagnosene sies å være bygget på adferdsobservasjon, men er bare prat om adferd.

Saken er at ved hjerneskade og alvorlig nedsatt IQ kan hverken psykologer eller psykiatere gjøre noe som helst. Hvordan man kan gå ut i fra at åpenbart hjerneskadde barn er mentalt normale overbeskyttede barn som bare har dårlig selvtillit fordi de ser rare ut, fatter jeg ikke. Mange psykologer later som IQ ikke betyr så mye, men vis meg noen med lav IQ som har hevdet seg i livet.

krokus skrev: KBT var bara ett exempel.

En kompis till mig har en CP-skada. Hon spelar en lagsport, Boccia tror jag att den heter. Hon är en lättroad och glad tjej, tyvärr bor vi inte i samma stad och har inte setts på ett bra tag.

Vad vill jag ha sagt? Jo, hennes inställning till livet är roligare än din, trots att hon har en CP-skada. Hon försöker i alla fall ha roligt, och hon lyckas! När det gäller dig, verkar det som att du har gett upp, och klagar på lite allt möjligt. Det luktar långdragen depression om dina inlägg.

Har du provat antidepressiva? Det finns massvis med olika att prova, det är inte säkert att första sorten är bäst.

Jeg fikk Fontex, som skal ha utløst mani og bipolar type 3. Jeg får ikke det igjen. Min tyske fastlege syntes jeg burde kjøpe cannabis på det illegale markedet for å drømme meg bort. Og i dag har jeg kranglet med mor. Hun vil ikke ta sine demenspiller, for hun har jo ikke demens, må vite. Det var bedre på 50-tallet da folk som meg var innesperret hele livet.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.