Paranoia och röster - hur hantera?

Mer
19 år 6 månader sedan #4204 av Isa-Alise
Har utvecklat tardiv dyskinesi som spred sig och blev smärtsam, och kan alltså inte längre åta neuroleptika. Ändå har jag röster och paranoia att kämpa med.
Mer
19 år 6 månader sedan #4205 av Isa-Alise
Kan vara rädd för allt - känns som att folk vill döda mig, att alla jagar mig. Rösterna blior oerhört plågsamma att stå ut med... det blir en endalång inre konversation.
Mer
19 år 6 månader sedan #4214 av Admin1
Du verkar haft maximal otur tycker jag det verkar som och väldigt jobbigt. Jag tänkte på att du hade haft problem med Leponex, men ensak att överväga är kanske att använda den lägsta dosen av Leponex som rekommenderas. Detta för att minimera biverkningarna.

Kognitiv beteendeterapi skall du definitivt be om. Det minskar positiva symptom och även negativa symptom, men effekten kan komma lite långsamt. Detta bör du nog be att få i första hand.

Jag har hört att Buronil aldrig givit tardiv dyskinesi och det stod inte heller med i FASS, men konstigt nog fanns det en allmän varning om det. Du kan ju fråga din läkare om Buronil och tardiv dyskinesi.

Jag läste för en tid sedan att bensodiazepiner ibland kan ha en antipsykotisk effekt. I alla fall så minskar de frisättningen av dopamin. Det kan kanske vara ett alternativ att pröva.

Omega-3 vet jag används i England som alternativ när man inte får effekt av Leponex. Dosen skall vara 1-2 g ren omega-3. Kapslarna är utspädda, så att deras vikt kan man inte använda utan deras innehåll av DHA och EPA skall räknas. Samtidigt som omega-3 kan det vara bra att ta vitamin E som antioxidans eftersom omega 3 är oxidationskänsligt.

I England använder man en dryck Tyrodep mot manier och vid schizofreni.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... i-och-mani
Mer
19 år 6 månader sedan #4222 av Isa-Alise
Får en paradoxal reaktion med ökad ångest och dålig koll på mitt beteende av benzodiazepiner som Stesolid, Valium,och Sobril...
Mer
19 år 6 månader sedan #4228 av Isa-Alise
Ibland orkar jag ingenting... ligger i davla hela dagarna och drömmer... innesluten i mina inre världar...
Mer
19 år 6 månader sedan #4238 av Admin1
Den effektivaste behandlingen är nog kognitiv beteendeterapi. Den skall ge lika god effekt mot symptom som antipsykotika. Nackdelen är att behandling måste ske under minst 6 månader och bestå av 11 möten a 1,5 timme. Problemet kan vara att få terapin eftersom ganska få psykologer kan den. Jag tycker du borde få förtur eftersom du inte får någon antipsykotika.

Det finns en självhjälpsbok om KBT, som heter Mind over Mood, som demonstrerar hur man behandlar sig själv mot ångest och depression. Jag tror att olika psykotiska symptom borde gå att behandla med samma strategi som i boken - man skall fylla i olika tanketabeller, som de har exempel på. Titta bland recensionerna här så hittar du mer info om boken.

Jag har läst att om man äter sill eller lax 2 gånger i veckan så motsvarar det dagsbehovet av Omega-3 som är 1 g/dag för normalpersoner. Vid schizofreni så är troligen behovet lite större tror jag. Du kunde ju äta sill och lax 2 gånger i veckan och sedan ta 1 g ren Omega 3 i kapselform. Jag brukar alltid ta 1 E-vimin 100 mg med E-vitamin samtidigt som omega 3.

Jag vet en som hade epileptiska besvär och fick Tegretol mot det. Hon var rädd att börja med Leponex eftersom hon hade benägenhet för kramper, men det visade sig inte vara något problem eftersom hon hade Tegretol som skydd. I nödfall skulle man kanske kunna tänka sig att kombinera Leponexen med ett medel mot epilepsi.

Elchocker ECT kan kanske vara ett alternativ också. Effekten vid schizofreni är inte så välbevisad dock. Det är nog kanske en nödfallsåtgärd, men Mark Vonnegut, som skrev boken Express till Paradiset fick ECT och var nöjd med det.
Han återhämtade sig och studerade till läkare.