Försöker med en ny strategi mot mina röster...

Mer
16 år 7 månader sedan #87425 av stefan
Tänker pröva om min förmåga att ta över en främmande röst och fortsätta den vanligtvis ganska korta meningen med det som jag tydligt uppfattar som mina tankar (även om jag hör dem med samma stämma som den främmande rösten) kan hjälpa.

Detta görs genom att man försöker förutsäga vad den främmande rösten kommer att säga och medför för mig vanligtvis att jag känner av att jag föreställer mig "formningen" av orden då jag hör det jag tänker, vilket i sin tur medför att rösten upphör att vara främmande. Tanken bakom är att man ska tro att en viss utvald kanske speciellt plågsam röst med en viss stämma utgörs av de egna tankarna. Min erfarenhet är att man inte reagerar lika mycket känslomässig då även om rösten ibland är främmande.


Ett alternativ om man inte som jag kan ta över en främmande röst genom att försöka förutsäga vad den kommer att säga kan vara att tyst föreställa sig de främmande röster som man vill sluta reagera känslomässigt på. Om just detta funkar vet jag dock inte eftersom jag endast kan föreställa mig en röst om jag hör den (dock ingen röst från verkliga livet) eller utnyttjar korttidsminnet och repeterar något någon just sagt.

Oberoende om man tror på rösterna eller inte kanske det kan vara värt att pröva om detta kan lindra? Fördelen om det fungerar också för andra är att det borde gå att välja bort det jobbiga rösterna och behålla det som får en att känna något positvt.


(Vet att det ibland kan vara för jobbigt i huvudet för att man ska orka pröva något nytt och många här har kanske redan hittat sin egen strategi...)
Mer
16 år 7 månader sedan #87454 av Admin1
Intressant strategi, som jag inte har hört talas om tidigare. Hoppas att den kommer att ha effekt. Jag har läst lite grann i artikeln om självhjälp mot röster, som Isa-Alise tipsade om, men din strategi fanns inte omnämnd där. Enligt artikeln hade självhjälpsstrategier måttlig effekt mot röster dvs de minskade dem något.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... sthoerande
Mer
16 år 7 månader sedan #87475 av Inwatto
Jag tycker din strategi låter lovande. Allt som kan förbättra situationen för den som hör "onda" röster är bra. Själv hörde jag "goda" röster men de är jag nästan av med nu. Min strategi var att namnge rösterna men att visa att det ändå var jag som bestämde. Tror inte man kan göra så med "onda" röster. I så fall ska man nog gå i terapi. Själv kan man bli så uppslukad av att hålla koll på sina röster att man blir sjuk.

Lycka till och glöm inte att skriva hur det går!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 7 månader sedan #87484 av pojkmamman
Intressant.

Jag förväntar mig påslag av hörselhallucinationer nu i höst. Kan ju va värt att prov din strategi innan jag höjer medicineringen. Vore skönt att slippa det.

Må så gott!
Mer
16 år 7 månader sedan #87494 av Isa-Alise
Intressant teknik... hoppas att den fungerar bra!!!
Mer
16 år 7 månader sedan #87522 av stefan
Tack för svaren. Har nog prövat de flesta tekniker som är kända och hittat på en del egna lite mer udda och desperata metoder.

1. Om rösten tystnar när man håller för med fingrarna om så bara för ett par sekunder innan den fortsätter kan man med fingrarna tysta eller i alla fall lindra röstupplevelsen genom att dämpa och sedan släppa igenom bakgrundsljuden om och om igen. Lite desperat kanske men om ingenting annat hjälper och rösterna är extremt påträngande kanske det kan vara värt att pröva. (Mina röster är lite speciella så detta kanske inte funkar för andra. Med en teknisk lösning kan man automatiskt stänga av och på bakgrundsljuden, men det har jag ju skrivit så mycket om tidigare...)

2. Att använda korttidsminnet och repetera olika ljud i omgivningen typ fågelsång, musik, eller andra distinkta ljud hjälper så länge man kan hålla kvar och repetera minnet av ljudet. Jag menar då att man ska repetera verkliga ljud som inte lika lätt ger upphov till illusioner, (men det finns också en teknik där man hårdnackat håller fast vid att repetera allt rösterna säger men det är något helt annat och funkade inte för mig).

3. Försök att förutsäga det den främmande rösten kommer att säga. Om detta funkar som för mig leder det till att man kan ta över den främmande rösten och tänka med dess stämma. Tidigare utnyttjade jag denna förmåga till att ändra slutet av olika meningar, men det fungerade inte alltid och ledde ibland till att jag fullföljde den mening som jag trodde att rösten skulle säga. Med lite träning kan en förmåga som denna vara en fördel. Vet inte men kanske kan man välja att göra så när rösten är jobbig och få hjärnan att inse (eller tro...)att just denna röst endast är egna tankar. Personligen gör jag sedan ganska nyligen så med alla röster och tycker inte att det är speciellt jobbig, men vet att andra har en del mer positiva röster som de vill behålla, lyssna och tro på.