onda röster

Mer
19 år 4 månader sedan #6976 av darkangel
onda röster skapades av darkangel
Jag undrar hur vanligt det är att höra onda röster?

Min bästa väninna plågas av en djävul och små barn som uppmanar henne att skada sig själv och som säger hemska saker till henne.

Djävulen uppmanar även henne att döda små barn men det har hon aldrig gjort men hon är väldigt rädd för detta och är rädd att hon en dag inte ska kunna stå emot.

Om hon berättar för någon om rösterna måste hon skada sig själv för det är hennes "straff" för att hon trotsat djävulen.

Hon har diagnosen paranoid schizofreni.

Hur vanligt är det att en person med onda röster gör något ont?

/Sandra
Mer
19 år 4 månader sedan #6979 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet onda röster
Sandra! Så länge din vännina kan prata om det svåra, så är det nog ingen större fara. Låt henne prata om det. Skräm inte bort henne nu genom att vara moralisernade.

Hur ofta det händer att någon som har schizofreni skadar andra, finns det som med allt annat statistik på. Den som har schizofreni gör i 99,8 % av fallen aldrig några våldsbrott. Däremot är mycket vanligare att en person i sin förtivlan begår självmord.

Rösterna som uppanar henne att skada sig själv och andra. Jag har också upplevt onda röster även barnröster.

Jag betraktar dessa barnröster som jag själv har som mycket onda. Men jag vet också att detta inte är äkta barnröster som kommer ifrån barn i sinnevärlden.

Min Gud jag älskar ju barn.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #6987 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet onda röster
Enligt en undersökning från i år har 66 % av de med rösthallucinationer hallucinationer, som uppmanar dem att göra saker och 25 % av dem har svårt att motstå dem. De som hade kommandohallucinationer var sjukare än de som inte hade dem. Jag har också sett att kommandohallucinationer kan subklassas efter sitt innehåll - alla är inte lika allvarliga.
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=692 [/url]<!-- l -->

Jag har inte sett några siffror på hur ofta allvarliga kommandohallucinationer åtlyds. Jag tror dock att det är sällan eftersom 66 % upplever kommandohallucinationer, men bara 0,03 % av de med schizofreni döms för våldsbrott årligen. Det kan vara så att mindre än 0,02 % av kommandohallucinationerna åtlyds.

Om hon är väldigt besvärad av dem. Kan ett alternativ vara att pröva Risperdal eller Zyprexa. Om inte de hjälper kan Leponex vara ett alternativ eftersom det har starkast effekt av alla antipsykotika. Förutom det är det viktigt att få patientutbildning och KBT, som har effekt mot symptom också och minskar risken för återfall.
Mer
19 år 4 månader sedan #6998 av darkangel
Svar från darkangel i ämnet onda röster
Min väninna äter Leponex, temesta, stesolid och två andra mediciner som jag inte kommer ihåg vad dom heter.

Jag är aldrig dömande, det skulle jag aldrig kunna vara mot henne. Jag lyssnar på henne och försöker förstå. Jag brukar säga att jag också skulle vara rädd om jag hörde såna röster och att jag vet att det känns verkligt för henne.

Hon ska börja i DBT behandling eftersom hon skadar sig själv så mycket.

Nu är hon inlagd på LPT iallafall 6 månader till så jag är inte så orolig.

/sandra