Hallucinera

Mer
19 år 3 månader sedan #7433 av Galen
Hallucinera skapades av Galen
Jag är lite nyfiken av mig så jag vill fråga: När ni är ute bland folk, vad för slags hallucioner kan ni få? Jag hallucinerar att folk pratar om mig, ibland pratar de elaka saker, ibland snälla.
Jag satt en gång vid ett bord på en restaurang och hörde hur folk runt omkring mig snackade skit om mig och jag fick för mig att de gestikulerade vilt...Men när jag vände mig om och tittade runt så satt de bara och åt... 8O
Mer
19 år 3 månader sedan #7434 av Galen
Svar från Galen i ämnet Hallucinera
hur ofta hallucinerar ni?
Mer
19 år 3 månader sedan #7435 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hallucinera
Det beror på hur jag mår... en bra dag händer det kanske bara några gånger att jag upplever hallucinationer som verkar komma utifrån... mår jag sämre kan det pågå hela tiden oavbrutet... mest röster... och bilder i skuggor och mönster... och ibland känselförnimmelser och konstiga lukter... men de senare händer inte så ofta... däremot har jag en inre konversation som pågår jämt när jag inte har neuroleptika... vet dock inte om min inre konversation räknas som egentliga hallucinationer...
Mer
19 år 3 månader sedan #7442 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hallucinera
I efterskott har jag börjat fundera på om
vissa saker i mitt liv varit hallucinationer.
Jag har valt att lita på mina sinnen och trott
att det mesta varit verkligt.
Det jag upplever är att vissa människors
ansikten ser ut som groteska masker ibland.
Ibland säger personer väldigt konstiga och
träffande saker.
Jag har fått en del egendomliga telefonsamtal.
Det är svårt att veta vad som är verkligt och vad
som blir vridet när jag är uppskärrad och inte
mår bra.
Mer
19 år 3 månader sedan #7443 av Galen
Svar från Galen i ämnet Hallucinera
Ja lider lite av det PSR lider av. Jag trodde/tror att folk kunde läsa mina tankar och att allt som folk pratade om handlade om mig. Folk var elaka mot mig och sa att jag var dum i huvudet och liknande. de skrattade åt mina tankar och citerade dessa högt. Jag trodde att alla eller i alla fall många var emot mig :rolleyes:

men det är stor skillnad på när jag var som mest psykotisk och nu när jag går på medicin. Innan upfattade jag som om alla tittade på mig, och vände sig om när jag gick förbi. fantasi och verklighet flöt verkligen ihop...Jag trodde onda kommunister var ute efter mig - att Göran Persson var en förklädd kommunist som tänkte infiltrera Sverige. Jag trodde att de skulle låta skjuta mig eller förgifta mig.
Jag vet naturligtvis att aids vanligen smittar genom samlag eller genom blod - jag trodde att de skulle smitta mig med aids på något sätt. Spruta in smittat blod i en banan eller något.
Mer
19 år 3 månader sedan #7451 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hallucinera
Välkommen!

Det är väldigt länge sedan jag hade hallucinationer. Det är nog flera år sedan. Jag har aldrig egentligen haft hallucinationer bland andra människor utan det har varit mest när jag varit ensam och inaktiv. Hallucinationer triggas av stress, som både kan vara för mycket eller för lite stimulans. För att undvika hallucinationer kan det vara bra att lära sig att hantera stress och försöka undvika den.

De flesta har problem med hallucinationer vid läggdags när det är lugnt och mörkt. Att ligga på sidan med örat tryckt mot kudden tycker jag verka kunna hjälpa då.

Om du tror att andra pratar om dig.
Stanna upp.
Skriv ner eller tänk på tanken.
Försök finna bevis för att det är som du tror.
Försök finna bevis för att tanken är fel.
Formulera en mer sann tanke t.ex. jag tror inte att folk pratar om mig utan det är nog ren inbillning från min sida.