röster

Mer
19 år 1 månad sedan #9704 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet röster
Hej Tumelisa! Jag hör röster och ser syner. Dessa röster kan komma med uppmaningar att göra olika saker, jag har lärt mig att uppmaningar som går ut på att skada mig själv eller andra, strider mot allt mitt rättsmedvetande och jag har aldrig lytt sådana röster.

Den som stiftar en lag kan inte själv bryta mot den. Så varje uppmaning som kommer till dig som kan skada skall du aldrig lyda. Det kommer tex inte från Gud om det strider mot Guds lag.

Mina röster är sådana till karaktären att de kan ta vilken skepnad som helst. Det vill säga att de kan vara så som en vän, de kan säga saker som låter precis som om det vore den person som man just sitter och talar med. Den personen säger ingenting men ändå kan du tro att det är den. Bry dig inte om det.

Det kan vara en avliden du hör inom dig, det kan vara en nära släkting, som du tror dig höra.

Detta behöver i och för sig inte stämma.

De bilder jag har kan vara en animerad bild, det kan vara en bild som är mycket lik verkligheten.

Jag tycker bäst om de som är animerade (tecknat), av en enda bild kan jag göra en hel bildsekvens, nästan en hel film med en enda bild från början.

Man kan också inom sig själv göra saker såsom uppfinningar, och andra saker. En datakille skulle bli väldigt avundsjuk på grafiken jag har inom mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 veckor sedan #9744 av Harriet
Svar från Harriet i ämnet Röster
Hejsan !
Ska försöka beskriva mina röster.
De är två män, alltid samma.
De kommer ner i från underjorden men ofta hör jag dem som om de finns inuti mig.
De driver med mig, säger åt mig att göra saker och om jag sedan lyder dem så skrattar de ofta åt mig för att jag är så godtrogen.
Ibland så står de på min sida, peppar mig och så.
Som värst är det även för mig när jag ska sova. Jag sover alltid med min mp3a på högsta volym.För det mesta funkar det men när det inte gör det... Ja då slutar det ofta med akuten eller psykavdelning.
Vill bara komma bort. Vet någonstans att rösterna inte är verkliga och att jag borde sluta lyssna på dem. Vet det men ändå fortsätter jag att låta dem förstöra mitt liv.
Hoppas att ni mår så bra som ni bara kan.
MVH Harriet
Mer
19 år 4 veckor sedan #9752 av Tumelisa
Svar från Tumelisa i ämnet Röster
Tack så mycket för svaren...
Jag kallar min "röst" för demon... Jag känner inte igen stämman och en personal säger att hon inte tror att jag hör röster utan att det är en högre makt men att jag ändå hör den. Hon säger att de som hör röster vet vems röst det är som hon hör, en bekant eller familjemedlem. Det kan jag inte säga att jag har... Visst är min pappa död men det är inte hans röst...
Rösten säger åt mig att jag ska göra olika saker så som att skära mig, gå på förbjudna ställen eller gå ner i vattnet med kläderna på och jag måste lyda! Gör jag inte det så kommer något hemskt att hända och jag vet att det är sant! Har inte lyssnat på honom vissa gånger och då så har det hänt något. Mina djur har dött, en släkting eller någon jag känner har dött, min katt blev sjuk, mamma och mormor blev sjuka...
Mitt problem är att jag inte kan stå emot och så kan jag inte berätta för andra hur jag upplever demonen... vet inte hur jag ska förklara honom...