Lukthallucinationer

  • Fia
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #384 av Fia
Lukthallucinationer skapades av Fia
Jag har inte någon psykossjukdom, men ca två-tre gånger per drabbas jag av lukthallicinationer! Det är de "vanliga", rått kött, fukt och sånt obehagligt. Fast det bekommer mig inte så mycket, jag bara tänker att det är nån felkoppling nånstans, och efter ett tag går det ju över. Fast det är lite besynnerligt!
Mer
20 år 3 månader sedan #385 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lukthallucinationer
Hallucinationer eller sinnesvillor förekommer hos normal personer, andra psykiska sjukdomar samt vid olika "kroppsliga" hjärnsjukdomar. T.ex. finns enbart synhallucinationer så är det nästan till 100 % inte schizofreni utan någon annan sjukdom.

Luktorganets nerver passerar genom främre delen av hjärnan, som kan vara påverkad vid schizofreni. De s.k negativa symptomen t.ex. håglöshet, bristande motivation mm tros komma från den främre delen av hjärnan.

Nyligen har det kommit en studie som tyder på att stört luktsinne kan vara ett varningstecken på att schizofreni kan utvecklas. Det man har sett är att lukter feltolkas t.ex. pizzalukt blir rök, men mer studier krävs om detta.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... chizofreni
Det är viktigt att vara medveten om att i dessa fall så har man sannolikt alltid detta problem och inte tillfälligt, som du verkar ha.

Du kan ju vara uppmärksam på problemet, men jag tror inte att det finns skäl för oro om du inte väldigt ofta har dessa problem.

Jag läste nyss i boken "Surviving schizophrenia". En tysk undersökning på 130 personer, som just hade tagits in för misstänkt schizofreni, så hade 10 % en kroppslig orsak egentligen t.ex. hjärninflammation, som kunde upptäckas med hjärnröntgen och prov på cerbrospinalvätska.

Admin
Mer
19 år 7 månader sedan #3851 av Quirky
Svar från Quirky i ämnet Lukthallucinationer

Jag läste nyss i boken "Surviving schizophrenia". En tysk undersökning på 130 personer, som just hade tagits in för misstänkt schizofreni, så hade 10 % en kroppslig orsak egentligen t.ex. hjärninflammation, som kunde upptäckas med hjärnröntgen och prov på cerbrospinalvätska.


Det där lät väldigt intessant, fanns det andra exempel på kroppsliga orsaker?
Mer
19 år 7 månader sedan #3853 av Lenore
Svar från Lenore i ämnet Lukthallucinationer
Jag luktar alltid illa. Alltid. Trots att jag tvagar och skrubbar mig för jämnan känner jag en stank av ruttna lik när jag tar av mig tröjan. Andra påstår att jag inbillar mig...
Mer
19 år 7 månader sedan #3855 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet Lukthallucinationer
jag tycker alltid att det luktar rök, något som brinner.
min psykolog säger att alla käner så ibland, det är inget konstigt med det. men jag gör ju det ofta.
Mer
19 år 7 månader sedan #3861 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Lukthallucinationer
Jag var som dåligt fick jag för mig att det kom in giftig rök genom mina ventilations springor. Jag tejpade igen runt fönster och på andra ställen. T.o.m brevlådan....