dörrklocka och ropande röster

  • Neptune
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #7965 av Neptune
dörrklocka och ropande röster skapades av Neptune
hej!

Jag har ingen aning om vad det här kan röra sig om, men ibland (ganska ofta, det kommer i perioder) kan jag befinna mig i ett gränsland mellan vakenhet och sömn.. då kan jag i ett töcken. men samtidigt ganska distinkt och högt höra min dörrklocka ringa, och i nästa sekund höra att nån går i hallen och ropar efter mig. Jag ligger på helspänn och lyssnar efter eventuella besökare, tills jag går till dörren och kollar att den är låst, och det är den alltid. Men det lät ju så verkligt. Inbillar jag mig bara allting. Hur kan ljud.. så klara ljud uppstå ur tomma intet? Snälla jag är väl inte sjuk på nåt sätt...??
Mer
19 år 3 månader sedan #7966 av Zedd
Det är vanligt att hallucinera i samband med insomnande och uppvaknande. Behöver inte betyda att man har en psykisk sjukdom.
Mer
19 år 3 månader sedan #7969 av dalo
Skulle kunna vara psykotiska besvär eller upplevelser under mikrosömn.
Mer
19 år 3 månader sedan #7986 av Isa-Alise
Det kan vara vanlig oro... du kanske är rädd för att nån ska bryta sig in i lägenheten... eller rädd för mörkret... när sådana upplevelser bara kommer på natten är det inget att oroa sig för... många beskriver "vargtimmen" mellan 3 och 4 på natten då ångesten blir olidlig... och alla problem ser jättestora ut... när dagsljuset börjar krypa in genom persiennerna så återgår allt till det normala...

I gränslandet mellan sömn och vakenhet flyter mycket av ens omedvetna rädlsor och tankar fritt ett tag... om det är mycket besvärande och minskar sömnen kan du ju prova med sömntabletter... men prata med en läkare om hela din situation först... dålig sömn kan också vara ett tecken på depression...

Men annars behöver du nog inte bry dig om det... börjar liknande upplevelser störa dig dagtid kanske du behöver samtal med en psykolog... eller se till att ta dig ut ur lägenheten... ut bland folk...
Mer
19 år 3 månader sedan #7995 av Admin1
Vanliga personer kan ha hallucinationer vid uppvaknandet (hypnopompa hallucinationer) och vid insomnandet (hypnagoga hallucinationer). Normalt ger man ingen behandling mot dessa besvär, men ibland så prövar man antidepressiva om de är besvärande. Det kan visst lindra hos vissa i alla fall.

Problemet med hallucinationer är störst om man blir skrämd av dem och också om man tror att de är verkliga. Om man tror att de är verkliga, så har man troligen en psykos.