Glada och roliga psykoser?

  • Bortajag
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9008 av Bortajag
Glada och roliga psykoser? skapades av Bortajag
Allra mest talas det ju som hemska och otäcka psykoser; att känna sig jagad, vara utsatt för konspirationer osv. Men finns det folk som har roliga och positiva psykoser också, dvs. att man upplever en massa spännande och roliga saker istället? Har någon varit med om något sådant?

Det är ju lite underligt egentligen, varför psykoser oftast (alltid?) rör sig om hemska saker. Speciellt i fall av reaktiva psykoser, där psykosen är en flykt från den "hemska" "verkligheten". Det verkar ju lite konstigt egentligen att fly från en hemsk värld till en ännu hemskare. Eller?
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9010 av Axons
Svar från Axons i ämnet Glada och roliga psykoser?
Själv har jag kommit fram till att verkligheten är jobbigare än min psykotiska värld så jag håller mig kvar där tills motsatsen har bevisats.
Mer
19 år 2 månader sedan #9011 av Geta
Svar från Geta i ämnet Glada och roliga psykoser?
Om psykoserna vore roliga så skulle det
inte vara psykoser utan något annat.
Det är mardrömmar som man drömmer
i vaket tillstånd.
Schizofreni skulle inte vara en så fruktad
sjukdom om det vore behagliga upplevelser.
Att själv frivilligt utsätta sig för risken att bli
schizofren är helt oförståligt.
  • Bortajag.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9014 av Bortajag.
Svar från Bortajag. i ämnet Glada och roliga psykoser?
Geta,

Fast om man befinner sig i en fiktiv verklighet så får man ju minst sagt problem med praktiska uppgifter och samverkan med andra människor, oavsett om den fiktiva verkligheten är rolig eller inte.

Men det är rätt intressant, att de flesta psykoser o psykotiska tillstånd är obehagliga. Varför är det så egentligen? Varför inte 50/50?
Mer
19 år 2 månader sedan #9015 av Isa-Alise
för att verkligheten är ett ställe som man lättas umgås på
Mer
19 år 2 månader sedan #9019 av Nissegossen
Roliga psykoser? Tja, sitter ibland på bussen och småfnittrar över vad som dyker upp i skallen. Folk tittar undrande på mig och tänker;

Han e fan inte klok, sitter här och skrattar åt ingenting.

Detta är ju galenskap, men man måste ha humor annars överlever man inte detta helvete som sjukdomen schizofreni innebär.

Jag kan bara säga att det sjukdomen förorsakar är 90% gratis elakheter, och resten kan man ha ett normalläge eller att det är kul.

Men jag lovar dig att detta som sjukdomen innebär är mardrömmar i vaket tillstånd.

Har du haft en mardröm om natten och vaknat kallsvettig och förstått att det var en mardröm , så kan du förstå hur en psykos är.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum