Är det hallucinationer?

Mer
19 år 1 månad sedan #9235 av Panda
Jag har, sedan jag var ungefär elva år, haft en del slags hallucinationer, men jag vet inte riktigt om de är hallicar eller bara ett beteende liksom. Jag kom på innan jul, att det inte var vanligt och berättade det för min pojkvän.

Jag har en person i mitt bakhuvud eller liksom snett bakåt på vänster sida och det är som att jag komminicerar ständigt med denna person. Men jag VET ju att hon bara är i mitt huvud. Hon ger mig ångest som att jag bör ta livet av mig för att jag är så smutsig och äcklig. Om jag äter ger hon mig ångest och får mig att tro att maten är farlig, så jag måste kräkas. Ibland minns jag inte saker och det är mycket i mitt liv jag verkar blockera och det är hon som påminner mig och ibland förvränger saker så jag inte vet vad som är sant eller inte.

Jag är så trött av alla diskussioner så jag orkar knappt umgås med folk. Det är jobbigt att göra minsta sak. Hon jagar mig med sitt jävla tjat om hur kass jag är precis hela tiden. Ibland är det som att hon försvinner en stund och jag är glad och självständig. det brukar vara någon timme om dagen och då kommer hon ändå in någon sekund varje minut, för att hålla koll liksom.

Det är inte ens som att hon alltid försöker göra bra saker eller få mig att göra bra saker! Hon har fått mig att göra hemska saker mot mig själv som jag ångrar så jag vill dö och det är som att hon gör det för att jag ska vilja dö, för sedan övertygar hon mig om att jag är ond och måste dö.

Jag går på psykiatrisk utredning och på Freja för ätstörningar, men personalen ger mig ingen samtalsterapi. Jag får inga mediciner heller. Det är ingen som frågar hur jag mår. Jag har ringt akuten flera gånger men de säger att det bara är att bita ihop.

Jag får ingen hjälp. jag har försökt söka hjälp i över tio år. Jag är inte ens sjukskriven. Det finns ingen läkare som gör det. Jag får som ingen läkare. Jag tjatar och tjatar men inget händer. Hur ska jag få någon att lyssna på det här problemet och är det hallucinationer? Jag VET ju att det inte är på riktigt, men det hjälper inte riktigt. Ibland har jag även sett hoper av fågelspindlar i taket och runt omkring mig när jag vaknar och män i hörnen i lägneheten som ler elakt mot mig, men jag vet ju att det inte är på riktigt. Jag är så van.

Men nu har rösten blivit så tydlig och hon pratar med mig HELA tiden. Jag försöker slå ut henne. Mitt huvud är så illa skadat att jag såg dubbelt hela dagen igår. Jag vill att det här ska klaras upp. Jag vill kunna leva ett liv utan det här. Går det? Är det hallucinationer? Vad är det annars? HUR ska jag få hjälp? Vart ska jag ringa? Ingen hjälper ju mig! Jag får inte ens kontakt med läkare. De skickar mig bara vidare och han söm gör utredningen pratar inte med mig. Åh, vad ska jag göra? Jag orkar inte längre.
Mer
19 år 1 månad sedan #9236 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Är det hallucinationer?
Hej Panda,

Jag tycker att du ska söka hjälp igen, gå till psykjouren och be om ett läkarsamtal..... man ska inte behöva må så dåligt att man skadar sig själv....

Det finns också en bra lista på telefonjourer som Admin1 har klistrat under Forum/Allmän diskussion.... du kan ju även ringa någon av dem för att få prata av dig en stund....

Bra att du skriver här! Hoppas att det lättar lite och att du snart får hjälp....
Mer
19 år 1 månad sedan #9253 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är det hallucinationer?
Jag håller med Isa-Alise att du söker dig till psykjouren och berättar om att du upplever dig ha hallucinationer, så borde du få hjälp tycker jag. Jag har gjort det en gång och det fungerade bra för mig - blev inlagd direkt.

Många berättar inte om sina hallucinationer för vården av olika skäl. Det kanske är medveten om att något är fel, men vill inte riktigt erkänna det för andra. Många hemlighåller det och fördröjer därför sin egen hjälp. Det finns naturligtvis fall också där rösterna uppmanat den drabbade att inte avslöja rösternas existens..
Mer
19 år 1 månad sedan #9293 av Panda
Svar från Panda i ämnet Är det hallucinationer?
Tack för era svar- Mitt tjatande förra veckan verkar ha gjort lite nytta på psyket. jag ska få prata med en kurator eller nåt på tisdag i alla fall.

För mig är det här så kluvet. Vad jag kan säga till läkaren beror helt på hur jag är den dagen. Det blir så svårt att ge en sann bild.

Just nu känns det t ex inte alls som det gjorde när jag skrev inlägget. Men jag vet att det kommer att göra det igen. Men när jag mår bättre blir jag förbannad på mig själv för att jag inbillar mig saker och vågar inget säga.Eller, som du sa, mår jag dåligt så FÅR jag inte.

Ibland skrattar jag åt det här. Jag förstår det inte alls
förlåt om jag är osammanhängande
Mer
19 år 1 månad sedan #9555 av liro01
Svar från liro01 i ämnet Är det hallucinationer?
Ta kontakt med personlig ombud så får du stöd i att söka rätt hjälp. De skall setill att du får stöd och de arbetar på ditt uppdrag. Jag håller med de föregående inläggen " Ingen ska behöva må så dåligt ". Du är stark som kan kämpa så här fortsätt. Ingen skall behöva känna så där under så lång tid. Du är beundransvärd. Var rädd om dig.
Mer
19 år 1 månad sedan #9557 av Galen
Svar från Galen i ämnet Är det hallucinationer?
du behöver psykosmedecin skulle jag tro. värt att prova :!: