mina mantra

  • Niklas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #9660 av Niklas
mina mantra skapades av Niklas
Visst är det så att mantra är något man får av en guru som skydd mot ondska?
  • Holger
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #9671 av Holger
Svar från Holger i ämnet mina mantra
Nja. Ett mantra är en stavelse, ett ord, en formel eller en vers som förmedlas muntligt från en andlig (främst hinduisk eller buddistisk) ledare till en elev. Det fungerar förmodligen som skydd mot ondska (jmfr med amuletter och talismaner), men främst är det till för att symbolisera det heliga eller för att vägleda tankarna i meditationen.

Kända mantran är "Om mani padme" och "Hare Krsna, Hare Rama", som ska rabblas 108 gånger vid varje tillfälle. Jag tror även att "Allahu akbar" och "Ave Maria" kan räknas som mantran.

Man kan nog även generalisera begreppet "mantra" till att omfatta allt möjligt svammel, så länge som det upprepas om och om igen. T.ex. nationalekonomernas mantra "tillgång och efterfrågan, tillgång och efterfrågan, ..."
  • Niklas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #9677 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet mina mantra
Är det förnuftig sakframställan av en överläkare inom Norra Storstockholms Psykiatri att bokföra i sin journal att en patients berättelse bara är att betrakta liksom mantra utan någon som helst uppföljning, belägg eller bevis? Hur galet är det att basera en läkarjournal på hur saker liksom är?


Visst är det så att påståendet "du har mantra" kan sägas vara ett mantra?
Mer
19 år 1 månad sedan #9683 av dalo
Svar från dalo i ämnet mina mantra
"Man kan nog även generalisera begreppet "mantra" till att omfatta allt möjligt svammel" ---> Snyggt!

Minns studietiden i Umeå då några kursare satt och svamlade inför tentan. Istället för att ha pluggat, dock, hade de vart ute och roat sig. Det tror jag inte hinduerna gör, men jag är inte insatt i frågan.
  • Niklas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #9684 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet mina mantra
Strategin är tydlig: Överläkaren påstår mantra, därpå ska "många bäckar små bli en stor otäck schizofreni".

Vid psykologisk fascism är bevisbördan patientens.
Normalt sett är det den som påstår som har bevisbördan.
  • Niklas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #9685 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet mina mantra

dalo skrev: "Man kan nog även generalisera begreppet "mantra" till att omfatta allt möjligt svammel" ---> Snyggt!


Är det bra så?