Namn på röster

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
15 år 5 månader sedan #157071 av Fantasio
Okej, denna diskussion har säkert kommit upp förut, men då har jag missat den.

Det är så att jag satt namn på två röster, två män. Hör en kvinna också, men har aldrig kommit till insikt om "vad hon heter". Personalen inom vården verkar tycka att detta är konstigt. Är det ovanligt att göra som jag, eller finns det fler här som gör som jag.

Vill inte/får inte berätta vad de heter. .?
Mer
15 år 5 månader sedan #157073 av mopa
Svar från mopa i ämnet Namn på röster
Nej, jag har inget namn på rösterna...kallar den ena för "honom" visserligen.
Det där med att man inte får berätta känner jag därimot igen...jag får inte berätta för någon om vad dom säger.
Mer
15 år 5 månader sedan #157077 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Namn på röster
Jag gav också mina röster namn... en var en kommenterande röst som fanns där hela tiden... den hade inget namn... sen fanns fem distinkta röster... de fick namn... fyra var kvinnliga och en var manlig... de var olika i sättet mot mig... en var väldigt elak, en skrämmande, medan de andra var mer vänliga...
Mer
15 år 5 månader sedan #157081 av mopa
Svar från mopa i ämnet Namn på röster
Den rösten jag kallar honom är elak o skrämmande. Min läkare har frågar vad rösterna säger, men jag kan ju inte berätta.
Mer
15 år 5 månader sedan #157084 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Namn på röster
Jodå, jag har också namn på mina röster. Nackdelen kan vara att det kommer fler röster eller att man blir uppslukad av att hålla på med sina röster. Fördelen kan vara att man kan få ordning på sina röster och att tydligt sätta gränser för vem som bestämmer (du). Dock är det ju så att man kan inte säga "det var NN som sa..." och skylla ifrån sig bara för att man har namn på sina delar. Det är alltid du som är ansvarig!

Idag, tre år sedan jag började sätta namn på mina röster har en del röster förvunnit. Om de integreras eller vart de tar vägen vet jag inte. Sjukvården verkar inte gilla att man försöker förstå vad som händer. Deras strategi verkar gå ut på att stärka jaget och ignorera andra delar, vilket nog är rätt.

Rösterna verkar vara delar av en själv som är sämre än den del som bestämmer. Dock upplevs de i början som väldigt starka och duktiga så man lätt blir lurad att tro på dem. Gör helst inte det nybörjarmisstaget - de vet alltid mindre än du om vad som är bra att göra.

Jag har märkt att man ibland kan känna sig kluven om man går emot en rösts vilja men känna sig mera "hel" om man gör något som denne vill. Det verkar som om det är olika centra i hjärnan som tävlar om vem som ska styra. Genom att göra som en röst vill, så stärker man dennes position vilket nog inte är bra i längden. Röster som inte fungerar alls, försvinner så småningom, är min erfarenhet.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 5 månader sedan #157240 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Namn på röster
Det var väldigt länge sedan jag hörde några röster. Ibland hörde jag röster från bekanta personer och det var ingen tvekan om att det var deras röst som jag hörde. Oftast var det viskningar och då gick det inte att känna igen rösten. De flesta röster jag hört har nog varit helt obekanta för mig.