Blixtar och ljus

Mer
19 år 1 vecka sedan #10422 av Tikki
Blixtar och ljus skapades av Tikki
När jag halvsover, mest när jag ska somna, så händer det att det blixtrar till. Fast jag blundar. Min mamma och ett av mina syskon har upplevt samma. En läkare kallade oss Den blixtrande familjen. :lol:
Jag ha även upplevt "bländningar". Som om någon lyser med en stark strålkastare. Även detta med slutna ögonlock. Nästan så det gör ont i ögonen. Nån som upplevt liknande eller hört talas om det?
Mer
19 år 1 vecka sedan #10452 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Blixtar och ljus
Man kan ha hallucinationer vid insomnandet och uppvaknandet. Det kallas för hypnagoga resp hypnapompa hallucinationer och förekommer hos normal personer. Det brukar normalt inte behandlas, men i vissa fall har man prövat antidepressiva (besvärligare fall).

Ibland när jag sluter ögonlocken så upplever jag samma sak som du upplevt. Att det verkar som ögonlocken var belysta av en kraftig ljuskälla. Jag har dock aldrig läst något om detta fenomen. Jag har bara upplevt det.
Mer
19 år 1 vecka sedan #10459 av maskrosman
Svar från maskrosman i ämnet Blixtar och ljus
samma med mig. Jag upplever ganska ofta numera att jag "ser" igenom mina ögonlock när jag gått och lagt mig. Trots att det är mörkt i rummet så jag jag rummet som om det vore ljust. det känns väldigt märkligt, lite skrämmande...
ibland är det som om det "blixtrar" eller flimrar också, detta började efter att jag började käka Remeron....vet inte om det kan ha samband.

mvh
maskis
Mer
19 år 1 vecka sedan #10468 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Blixtar och ljus
Ibland när jag är vaken så plötsligt kan jag se massa streck som rör sig och blinkar, vet inte vad det kallas för något men det är inga hallucinationer för det har jag aldrig haft. Det är nog något som alla upplever ibland...blixtrande små prickar i luften.
Mer
19 år 1 vecka sedan #10472 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Blixtar och ljus
Hej Moonlight
Det Du beskriver tror jag på tillfällig syrebrist. Men jag är inte säker.
  • Pallekula
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #10473 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Blixtar och ljus
Moonlight, jag tror mer det är vatten som små bubblor, nått som många har o man känner av om man fokuserar på dem. kan försvinna lika fort som de kom dit. Läste det på nått hälsoforum. Kommer inte ihåg vad det heter men det är inget allvarligt, som tex. hppd. snarare störande o mer konstant