Vilka låtar hör du?

Mer
20 år 1 månad sedan #654 av Admin1
Enligt en engelsk undersökning på äldre med psykotiska besvär, så var en psalm och julsånger de vanligaste musikhallucinationerna, som de hade.

Jag har aldrig haft musikhallucinationer, men det kanske finns andra här som har haft det. Vilka låtar eller musikstycken brukar ni höra?

Admin
Mer
19 år 1 vecka sedan #12424 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Vilka låtar hör du?
öh...oh..eh..jag trodde alla hade det?

för det mesta kan man ju stänga av och på, och det "fungerar" inte alltid.
"sverige fostarland" med jussi björling och psalmen "o store gud" speciellt den sistnämnda...

även låten i "star wars" första filmen, när de är i den skumma staden där vi får se millenium falcon första gången, kan komma.

men varföär bry sig typ, det kan irritera, speciellt om "o store gud" drar igång när man måste lyssna men för det mesta så spelar det ingen roll, man "tappar" musiken sakta liksom, ofta irrterande för att man antigen inte vill höra den, eller, för att man vill men man inte kan.

nu kom det ett stycke ur trollflöjten. men det gör ju inget, det r ju bara trevligt, det fasrtnade, försvann...
Mer
19 år 1 vecka sedan #12427 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vilka låtar hör du?
När jag är på gränsen till psykos vill jag dansa.
Det brukar vara typ dansbandslåtar som det
svänger om.
Mer
19 år 1 vecka sedan #12430 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vilka låtar hör du?
Jag hör mycket musik inom mig, men ser det inte som en typ av hallucinationer, snarare ett nöje!!! ....

Juloratoriet....
Mozart....
Bach orgelmusik...
Beethoven: Månskenssonaten...
Vivaldi: Fyra årstider...
Edith Piafs sånger
Taubes visor...
Enyas sånger...
Celine Dions sånger....
mm..
mm...
Mer
19 år 1 vecka sedan #12431 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Vilka låtar hör du?
Nä, detta är ju en förmåga, som beethoven troligen tex hade.

Fast just den där fixeringen vid "o store gud" kanske man skule vilja släppa..."då brister sjäälen ut i lovsångs djup.."
det kan blir lite för mkt, man funderar på varför just den ska komma.

JUssi däremot kommer ofta i ganska romantiska stunder..det blir som i en film, musiken kommer som stämningshöjare.
Mer
19 år 1 vecka sedan #12439 av Harriet
Svar från Harriet i ämnet Vilka låtar hör du?
Har ständigt musik i mitt huvud..... men det beror nog mest på att jag mer eller mindre konstant lyssnar på min musik på mp3 spelaren.... bra sätt att hålla rösterna borta.... har upptäckt att viss musik funkar som röstdödare medan annat bara förstärker dem... ett tips är att lyssna på låtar som man kan texten till..... då kan man gå omkring och sjunga med.... tvingar istort sätt alltid rösterna till att hamna i bakgrunden