Röst

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 dagar sedan #673 av
Röst skapades av
Hej alla!

Jag är en frisk person som intel ider av schizofreni men ibland när jag nästan somnat så kan jag höra en röst (dock inte röster som tilltalr mig utan en röst som säger nåt allmänt) t.ex så kanske jag hör min lärares röst och sedan ökar volymen på hans röst avsevärt och då vaknar jag nästan med ett ryck.. Är det hypnagoga hallucinationer? Asså jag kan INTE avgöra om jag är evaken eller sover när dessa inträffar..

En gång när jag vaknade så kände jag lukten av blåbärspaj men jag somnade om nästan direkt.. var det en hallucination?

tacksam för svar/ :lol:
Mer
20 år 4 dagar sedan #674 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röst
Ja, det kan nog vara så. Normalt så inträffar ju hallucinationer i vaket tillstånd.
Du kan läsa om hypnagoga hallucinationer här:
web4health.info/en/answers/sleep ... halluc.htm

What are hypnagogic hallucinations? I have terrifying dreamlike images just as I seem to fall asleep and sometimes when I wake up. Is this dangerous?
Answer:
Many people experience dreamlike images, sounds or sometimes smells before falling asleep or waking up. This is called "hypnagogic hallucinations". Although it is called "hallucination" it is not at all dangerous or a symptom of a dangerous disorder. But is can cause fear and be frightening. Usually there is no specific treatment for this problem.

Hallucinationer när man vaknar upp har ett eget namn:
hypnapompa hallucinationer
Se:
www.gpnotebook.co.uk/simplepage . ... 19&cook=no


Admin