Röster som förklarar

Mer
19 år 3 veckor sedan #10779 av Jimmy7
Hej

På sista tiden sen en månad tillbaka har en specefik röst börjat förklara saker för mig. Jag måste tillägga att jag aldrig har haft schizfreni eller liknande. I alla fall, första gången när jag hörde rösten blev jag vettskrämd eftersom jag stod på badrumsmattan och precis duchat klart och kammade mitt hår. Den sa bara ett enkelt "Hej Jimmy!". Jag hörde direkt att det inte var min egen röst, den gamla vanliga pratrösten i huvudet some man hör när man tänker. Det var ingen annan i badrummet men när den hälsade lät det some om det hade varit en annan person i rummet some pratade ganska högt, så jag grund undersökte badrummet, men ingen fanns där. Det var det första "mötet". Sen dess har rösten fortsatt prata med mig och jag har börjat svara. Tillexempel när människor säger skaer till mig som igår handlade jag ett par tofflor som ett dåligt exempel, då säger rösten, "det gkorde han/hon inte", med en överlägsen ton. Och nu på senaste tid har rösten börjat blivit ännu mer "påträngande" och börjat säga saker som "han/hon måste dö, han/hon ljuger eller vet för mycket", "du måste eliminera *namn* annars berätar han om....du vet" och sånna saker. Jag förstår inte vad han menar. Jag har inte sökt psyckologisk hjälp.

vad kan det här betyda? Vet någon vad som är fel?
Mer
19 år 3 veckor sedan #10784 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Röster som förklarar
Hej
Låter inte allt för kul.
Hörselhallucinationer är vanligt vid schizofreni men absolut inget likhetstecken. Det finns många rösthörare som inte har en psykotisk sjukdom. Men jag tycker absolut att Du ska söka hjälp. Det kanske blir mycket värre annars.
Sköt om Dig
Mer
19 år 3 veckor sedan #10794 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röster som förklarar
Låter jobbigt. Hörselhallucinationer kan förekomma hos normal personer, men kanske inte på just det här sättet. Det finns ganska många olika psykiska sjukdomar där hallucinationer förekommer. Mitt råd är att ringa och prata med närmsta psyk mottagning (finns på sjukhus) för att höra vad de tycker du skall göra. Man behöver ingen remiss från distriktsläkare utan man kan söka direkt hjälp där.
Mer
19 år 3 veckor sedan #10827 av Bortajag
Svar från Bortajag i ämnet Röster som förklarar
Verkar inte vara jättekul. Känner du dig osäker på om rösten verkligen är någon som existerar eller inser du att rösten kommer inifrån ditt eget huvud?

Mitt råd är att söka hjälp. Att kontakta någon psykmottagning vore nog bra.
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 veckor sedan #10834 av
Svar från i ämnet Röster som förklarar
"Den gamla vanliga pratrösten i huvudet some man hör när man tänker"
Skönt att du säger det så, har alltid funderat på om "normala", "vanliga", människor oxå har en egen röst som dem hör när dem tänker..

Är det så.. att alla männsikor har en "inre röst" .när de tänker... och isf. heter det verbalt tänkande..?

Flåt om jag frågar så dumt.
Mer
19 år 3 veckor sedan #10838 av maskrosman
Svar från maskrosman i ämnet Röster som förklarar
Ja, jag uppfattar också ofta tankar som ord inom mig på nåt sätt. Vad som är "normalt" vet nog ingen, inbillar jag mig. Det är nog olika för alla, men kanske inte sånt som alla tänker på eller pratar med andra om.
För ett tag sedan pratade jag med en kompis, som berättade att han ser bilder i sitt inre när han tänker på saker, minnen till exempel. Hans minnen kan vara i både bild och ljud, verkligen levande. När jag berättade att jag aldrig har upplevt detta blev han förvånad. Han trodde att alla upplevde samma sak. Däremot skulle det vara en gåva att kunna minnas saker så tydligt och se tillbaka på händelser som i en film i sitt inre. Jaja, nu kom jag helt off-topic här. Hoppas ni ursäktar.