Volvo-förföljelser

Mer
20 år 1 vecka sedan #929 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Volvo-förföljelser
Jag tror att kognitiv beteendeterapi kan vara en bra grej. Jag väntar otåligt på självhjälpsboken, som jag beställt. Jag är väldigt intresserad av just detta. I Uppsala är visst kognitiv beteendeterapi inbakad i patientutbildningen numera.

Abzu,

Jaså, var det så du har gjort bilden. Väldigt snyggt måste jag säga.

Admin
Mer
20 år 1 vecka sedan #934 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Volvo-förföljelser
Ja kognitiv beteendeterapi har ju bevisligen gett resultat hos många.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om patientutbildning utom här på Viska.
Är det något nytt inom lanstingen eller?
På St. Lars-kliniken i Lund verkar dom mest tycka att man ska vara en duktig liten patient och inte ifrågasätta eller ha åsikter.
Mer
20 år 1 vecka sedan #940 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Volvo-förföljelser
Patientutbildning har funnits ganska länge och kursen brukar heta Ett Självständigt Liv (ESL), men det finns också patientutbildning på CD (dataprogram) och också numera webbaserad, men det kostar pengar (400-700 kr).

Patientutbildning minskar symptom och återfall. Om man behandlar 100 personer så minskar återfallen med 12 per år dvs c:a 20 %. Effekten kommer ganska långsamt så där efter 2 år är den starkast. Det gäller därför att ge patientutbildning ganska snart efter det att man fått diagnos för att så snabbt som möjligt få effekt.

Alla får inte patientutbildning utan bara 50 % enligt en undersökning för ett par år sedan. Men verkligheten kan vara annorlunda för det kan ju vara ännu färre som får det. Det gäller ju att ha ett representativt urval. Undersökningen på denna sajt säger att bara 1 av 10 fått patientutbildning. Läkemedelsföretagen har en del material för patientutbildning.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... lsfoeretag
Mer
20 år 1 vecka sedan #946 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Volvo-förföljelser
Det var intressant information. Jag ska ta upp det med min läkare för nått sånt skulle antagligen vara väldigt bra för mig eftersom jag har ett stort kontrollbehov.
Kanske man kan få Socialen eller Försäkringskassa att betala sånt material.
Mer
20 år 1 vecka sedan #949 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Volvo-förföljelser
Patientutbildning räknas nog som en vårdpryl, så det är helt klart Landstinget, som skall stå för fiolerna. Bl.a. får man lära sig tidiga tecken på att en psykos kan utbryta.

I Uppsala finns en webbaserad patientutbildning, som man kan klara av själv, men den kostar 700 kr c:a. Möjligen kunde ditt landsting bekosta detta om de inte har någon egen kurs på gång.
www.akademiska.se/templates/a_av ... __3901.asp

Läkemedelsföretaget Lilly har utbildningshäften som kallas Kompetenz. Möjligen skulle din läkare kunna beställa dem gratis till dig. Kan vara ett alternativ också.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1451 av Quirky
Svar från Quirky i ämnet Motorcyklar.
Varje gång jag hör en motorcykel springer jag genast och gömmer mig till dess den har åkt förbi.
I flera månader inbillade jag mig verkligen att varenda motorcykel var ute efter mig, jag började också få ljudhallucinationer om att jag hörde dom när det inte fanns en kotte på vägen.
Nu efter flera år så är det mest av vana som jag reagerar när det kommer motorcyklar.