synhallucinationer

Mer
20 år 5 dagar sedan #907 av Johan
Jag kom på att jag publicerade mitt inlägg i fel forum eftersom det handlar om hallucinationer så jag publicerar det här istället:

Jag har hört från många håll att synhallucinationer är ovanliga. Det känns lite underligt i och med att de enda hallucinationer jag har numera är i stort sett synhallisar bortsett från viskande röster då och då och något stänk av paranoia ibland. Men synhallisarna är vanligast. De kommer normalt sett när jag är trött och/eller stressad. Det jag ser förvrängs och formerna ändras. Ungefär som när man häller lite grön färg i en röd färgburk - den gröna färgen flyter runt och blandas med den röda färgen - så upplever jag mina synhallisar.
Mer
20 år 5 dagar sedan #909 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet synhallucinationer
Även "friska" människor får ganska lätt hallucinationer om de är trötta, hungriga, fått solsting eller är stressande.

Mina synhalucinationer brukar inte vara att jag ser "saker", utan att min syn förändras. Tex att jag plötsligt känner att jag blivit en decimeter längre så att marken är längre ned. Eller att avstånd ökar eller krymper.
Fram till för några veckor sedan visste jag inte att det var en typ av hallucinationer för ingen av läkarna jag träffat har frågat om sånt tidigare.
Mer
20 år 5 dagar sedan #913 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Synhallucinationer
-
Mer
20 år 5 dagar sedan #919 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet synhallucinationer
Jag har bara haft en synhallucination en gång. När jag vred på huvudet tyckte jag mig i ögonvrån se en person i hallen i form av en skugga. Jag gick dit och tittade men såg ingen. Jag vet att ett par på Schizophrenia.com upplevt något liknande ibland.

Annars är synhallucinationer inte lika vanliga som hörselhallucinationer. Har man inga andra symptom än synhallucinationer, så är det sannolikt inte schizofreni man har utan något helt annat. Vid alkoholmissbruk och användning av droger kan man få synhallucinationer.

Admin
Mer
20 år 5 dagar sedan #922 av Johan
Svar från Johan i ämnet synhallucinationer
Jo, jag har en del andra symptom som att jag känner mig förföljd, att människorna i tunnelbanan är skådespelare, osv men min vanligaste hallucination är just synhallucinationer. Men det är möjligt att jag blivit feldiagnostiserad. Jag ska prata med min läkare. Själv tycker jag att schizoaffektiv passar bättre på mig. Jag har aldrig använt narkotika och dricker måttligt och sällan så jag tror inte synhallisarna beror på det.
Mer
20 år 5 dagar sedan #927 av D
Svar från D i ämnet synhallucinationer
Är det inte så att synhallucinationer är ganska ovanliga vid schizofreni, men desto vanligare vid affektiva psykoser så som cykloid psykos osv?