synhallucinationer

Mer
19 år 11 månader sedan #1366 av Nicke
Svar från Nicke i ämnet Ögonbesvär
Ja. Jag åt zeldox förut, men bytte till Zyprexa. Problemen med ögonen har jag dock haft hela tiden sen jag blev sjuk, oavsett medicin.
Mer
19 år 11 månader sedan #1371 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet synhallucinationer
Jag har läst att abnorma ögonreflexer och abnorm blinkhastighet kan förekomma vid schizofreni. Endera kan man blinka mer än normalt eller mindre än normalt. Om man blinkar mindre än normalt så gissar jag att man kanske kan få ögonirritation.
Mer
19 år 11 månader sedan #1374 av D
Svar från D i ämnet synhallucinationer
Ja det låter ganska logiskt. Ögat blir ju torrt/irriterat om man inte bliknar som man ska. :rolleyes:
Mer
19 år 11 månader sedan #1378 av Johan
Svar från Johan i ämnet synhallucinationer
Som abzu nämner kan även "friska" människor drabbas av hallucinationer. Jag är en av dem. Jag drabbas periodvis av sömnförlamning med hypnagogiska hallucinationer. Ett par exempel på dem olika hallucinationer jag får:

Min vanligaste hallucination är att det känns som om rummet börjar luta eller att jag håller på att falla genom sängen.

Ljudhallucinationer. Allt från motorsågar till förtvivlade skrik utanför mitt rum.

Synhallucinationer. Det ringde på dörren till lägenheten när jag låg och vilade på soffan i vardagsrummet och jag gick och släppte in 2 personer. Jag återvände till min plats i soffan, vår katt kom och lade sig på min mage och besökarna pladrade på i flera minuter. Snart lade jag märke till att min flickvän som satt i en annan del av rummet inte hade reagerat på deras ankomst vilket jag tyckte var underligt. Medans jag klappade katten på min mage kom samma katt spatserande in i rummet. Då kände jag hur nackhåren reste på sig vid insikten att jag inte hade släppt in någon, att vad jag än höll i min famn inte var vår katt och att jag aldrig gått upp från soffan.

"Väsende-hallucination". Ganska vanligt förekommande hallucination hos sömnförlamade. Man får för sig att det finns någon i rummet antingen precis utan synhåll eller ute i pereferiseendet. Många upplever att väsendet är övernaturligt och får känslan av att dem kommer dö. (Finns teorier om att detta är förklaringen på varför många som påstår sig blivit kidnappade av utomjordingar beskriver samma sak: att dem är förlamade i sina sängar och att varelser omger dem precis utanför synfältet). Andra upplever en enorm tyngd över deras bröstkorg och känslan av att kvävas (Även här finns en teori om att detta är ursprunget till den gamla folktron "att ridas av maran"). Jag har bara haft en enda "väsende-hallucination" på sjukhus en gång, låg på sida i min säng och kunde inte vända mig om, men visste att något stod bakom min rygg och jag kunde se dess skugga över golvet. Fick känslan av att jag skulle dö och kände hur skepnaden kom närmare. Fick svårt att andas och ett tryck över bröstkorgen.
  • Quirky2
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1401 av Quirky2
Svar från Quirky2 i ämnet ....
Jag kan få hallucinationer ibland som påverkar mer än ett sinne.
Eller att en hallucination sätts igång av något intryck.. Jag får ofta lukthallucinationer och t ex en gång så kände jag lukten av is och det fick mig att tro att jag stod på toppen av ett högt breg (med is på toppen) och att jag vid minsta röresle skulle ramla ner och slå ihjäl mig.
Jag var tyvärr inte hemma just då, utan ute och gick med några kompisar som undrade vad fan jag gjorde när jag försökte stå still och hålla balansen mitt på en asfalterad gångväg.