synhallucinationer

Mer
19 år 10 månader sedan #1333 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet synhallucinationer
Hej!

Det finns en biverkan, som kallas för tardiv dystoni, som kan drabba ögonmusklerna, så att man tittar uppåt en kort stund och ögonen, som låses. Är det någonting ditåt som du har? I så fall borde du diskutera det med din läkare.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1337 av Johan
Svar från Johan i ämnet synhallucinationer
Ja. Något åt det hållet. Har diskuterat det med min läkare, som trodde att det hade med någon medicin som jag ätit att göra.
Mer
19 år 10 månader sedan #1360 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet synhallucinationer
Hej!

Visst var det Zeldox du använde? Jag såg i FASS att den kan ge dystoni, däremot verkar Zyprexa inte kunna ge det.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1362 av D
Svar från D i ämnet synhallucinationer
Enligt min tabell över neuroleptika finns det risk för dystoni från Zeldox, Haldol samt Zyprexa.

Zyprexa har fått följande Risk-varningar: Aptitökning, Akatisi (sittångest), Dystoni akut, Parkinsonism, Förstoppning, Muntorrhet, Yrsel.

Risk-varningar saknas från Zyprexa bland annat när det gäller: Ångest, Lågt blodtryck, Illamående, Hjärtrusning, Mera saliv, Depression och Agitation.
Mer
19 år 10 månader sedan #1366 av Nicke
Svar från Nicke i ämnet Ögonbesvär
Ja. Jag åt zeldox förut, men bytte till Zyprexa. Problemen med ögonen har jag dock haft hela tiden sen jag blev sjuk, oavsett medicin.
Mer
19 år 10 månader sedan #1371 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet synhallucinationer
Jag har läst att abnorma ögonreflexer och abnorm blinkhastighet kan förekomma vid schizofreni. Endera kan man blinka mer än normalt eller mindre än normalt. Om man blinkar mindre än normalt så gissar jag att man kanske kan få ögonirritation.