Kan detta vara prepsykosism?

Mer
14 år 6 månader sedan #245093 av undrande123
Personbeskrivning borttagen av hänsyn till honom
(jag vill inte att han ska läsa detta).

Tack för all hjälp
Mer
14 år 6 månader sedan #245097 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kan detta vara prepsykosism?
Hej och välkommen!
Vet inte om jag kan svara på dina frågor även
om jag haft cirka 15 psykoser.
Det som jag fäste mig vid var det som du skriver
om på slutet att det räcker inte bara med konspirations-
ideer utan det måste till ett mörker också, för att kallas
psykos. Visst finns det personer som kan uppleva sina
psykoser som positiva också men oftast är det något
skrämmande med en psykos.
Det som jag kom att tänka på är schizotyp då man är
dragen åt det övernaturliga.
Mer
14 år 6 månader sedan #245098 av Nissegossen
Hej och välkommen! Trots att jag har en psykossjukdom vill jag helst inte i nuläget kategoriskt säga någonting om huruvida din kompis har en psykos eller om det bara är pranoia, så jag avvaktar och skulle helst vilja gå i polemik med honom själv. Tycker inte det här verkar vara renodlad schizofreni vilken är den sjukdom jag själv har.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 6 månader sedan #245099 av Nissegossen
Nu är ju vanföreställningarna inte bisarra och typ, att det står någon vid gatlyktan och spanar och då den personen skulle vara utsänd av, KBG, CIA, eller Säpo och att din kompis har ödet för hela jordens befolkning på sitt ansvar och uppträder mycket stressad och verkligen är pådrivande för att du verkligen skall tro på honom, så...

Min egen far hade något liknande det du beskriver. Han var också högfungerande och hade ju både jobb och familj, men var paranoid och hade en röst som sedan han hörde efter ett speciellt tillfälle och som följde honom resten av livet. Han var inte föremål för någon behandling och ingen psykiatriker hade vad jag vet något med honom att göra. Han höll också på att bli rättshaverist, men besinnade sig innan han hade gått så långt att han anmälde det han tyckte var fel till internationella domstolen i Haag. Han hade idéer om att det var mikrofoner i väggurtagen och att de kunde se oss från TV-studion där vi satt och tittade på TVn

Jag kan bara råda dig till att ha is i magen och avvakta, för att blir det inte värre, så är han ju inte på väg in i en psykos och då är han ju inte ett ämne, på samma sätt som en som har en regelrätt psykos och kan vara farlig både för sig själv och andra och då, att behöva uppsöka psykiatrin

Försöker du göra något sådant, som att tvinga honom på en utredning av psykiatrin, utan hans medgivande får du nog ganska garanterat en ovän för livet.....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Gästen
  • Besökare
  • Besökare
14 år 6 månader sedan #245119 av Gästen
Svar från Gästen i ämnet Kan detta vara prepsykosism?
Skriver här endast som anhörig. (med diagnos schizofreni)

Du skriver inget om negativa symtom. I "mitt" fall var de negativa symtomen synliga "flera" år i förväg.

Med negativa symtom menar jag tankestörningar som folk runt omkring ser men inte förstår.

I första hand syns det på att koncentrationsförmågan går ner vilket får synliga konsekvenser inom många områden.

Ett för mig mycket tydligt exempel (efteråt) var att skrattet kom fel, dvs personen skrattade åt sina egna tankar och inte åt skämtet som berättades.
Mer
14 år 6 månader sedan #245203 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kan detta vara prepsykosism?
Jag tycker inte att det låter som psykotiskt, men det kan vara en personlighetsstörning, som paranoid personlighetsstörning eller schizotyp personlighetsstörning. Schizotyp är besläktad med schizofreni, eftersom anhöriga till de med schizofreni har oftare schizotyp än normalt. Personlighetsstörningarna är icke-psykotiska.