Hur vanliga är våldsfantasier vid schizofreni?

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
18 år 10 månader sedan #13410 av Geta
Under en tid när jag hade psykoser handlade de
om att jag var med i en underjordisk motståndsrörelse.
I yttersta nödfall för att skydda sig kunde jag tänka mig
våld. Nu har de tankarna försvunnit i mina minipsykoser.
Jag lever antagligen inte i ett sådant förtryck längre utan
har kommit ut i frihet.
Mer
18 år 10 månader sedan #13417 av Isa-Alise
Jag tror att alla människor, oavsett om de är friska eller sjuka, kan bli arga, hämdlystna, osv... men empati, medkänsla med andras misslyckanden, svagheter, mm kan ge en själv ro att förlåta och gå vidare...

Våldsfantasier skapar inre mörker hos en själv... det är bättre att sträva efter att släppa in ljus i sin själ... den större inre verkligheten består mestadels av ljus... och detta ljus kan ge en upplysning, ro, och ett kärleksfullt förhållande till medmänniskorna...
Mer
18 år 10 månader sedan #13530 av Admin1
Våldrisken är inte så stor vid schizofreni, eftersom bara 0,2 % döms för våldsbrott årligen. Jag antar att alkohol och missbruk är involverat i mycket av detta våld för missbruk är ju en stor våldsrisk.

Jag läste en engelsk undersökning på patienter som sökte vård akut på psyk. Det var inte enbart schizofreni men 25 % hade tankar på våld. De var ju då sannolikt svårt sjuka eftersom de ju skulle bli inlagda. Tittar man på hela populationen som inte har återfall gissar jag att siffran är mycket lägre. Kanske 5 % av de med schizofreni har vid samma ögonblick besvär av tankar om våld.
  • One
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #13533 av One
Svar från One i ämnet Tröst
Att ha våldsfantasier är vanligt bland alla människor. Det finns dock en grupp som inte har detta. Det är de som begår dom allra grövsta brotten, mord, våldtäkter och misshandel.
Det handlar om människor som inte har förmågan att ha inre bilder, de hoppar över detta led och begår våldshandlingar IRL. Psykopater kallar man dom ibland, dock är inte alla psykopater benägna till fysiskt våld. I näringslivets toppskikt är det gott om psykopater. Dom som går över lik för att driva igenom sina egna beslut. Dom har ingen empati och kan inte föreställa sig känslomässiga konsekvenser hos sina medmänniskor. Dom kör över männsikor som en ångvält, och blir framgångsrika. Ibland undrar jag om känslolöshet är en förutsättning för ekonomisk framgång.
Men som sagt, att man har fantasier om våld är i själv verket ett försvar mot att begå dessa handlingar.
Mer
18 år 10 månader sedan #13541 av Nissegossen
Jag har i alla år försökt kämpa med alla fruktansvärda våldsbilder som kommer till mig. En del är förrädiska, på det sättet att de vill involvera mig själv i det.
Jag vägrar kategoriskt att göra detta.
Detta av det utalande i Bibeln utav Jesus;Om du ser på din nästas hustru och inom dig har umgänge med henne så har du begått äktenskapsbrott med henne. (Detta taget ur minnet).

Dvs, det vi tänker på skulle alltså enligt Bibeln vara reella händelser, eller uppfattas såsom om det vore det.

Enormt tacksam för att du talar om det för mig. Detta att det kanske är ett skydd mot att göra sådant i verkligheten.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 10 månader sedan #13556 av flisan
Hej1
Det är nog så att det är för att man inte vill utföra våldshandlingar som bilderna blir så starka och tvingande.
Skulle man verkligen vilja utföra dem så skulle man nog inte ha så starka fantasier.
Så det är nog på ett vis ett skydd.
Jag tror inte att det skiljer så mycket mellan män och kvinnor, det är nog mest en myt. I alla fall , fantasierna. Sedan är det väl flest män som begår flest brotti handling, eller ialla fall blir dömda.