Hur vanliga är våldsfantasier vid schizofreni?

Mer
18 år 11 månader sedan #13563 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tröst

One skrev: Att ha våldsfantasier är vanligt bland alla människor. Det finns dock en grupp som inte har detta. Det är de som begår dom allra grövsta brotten, mord, våldtäkter och misshandel.
Det handlar om människor som inte har förmågan att ha inre bilder, de hoppar över detta led och begår våldshandlingar IRL. Psykopater kallar man dom ibland, dock är inte alla psykopater benägna till fysiskt våld. I näringslivets toppskikt är det gott om psykopater. Dom som går över lik för att driva igenom sina egna beslut. Dom har ingen empati och kan inte föreställa sig känslomässiga konsekvenser hos sina medmänniskor. Dom kör över männsikor som en ångvält, och blir framgångsrika. Ibland undrar jag om känslolöshet är en förutsättning för ekonomisk framgång.
Men som sagt, att man har fantasier om våld är i själv verket ett försvar mot att begå dessa handlingar.


Samtidigt är det negativt för en själv om man ägnar sig åt våldsfantasier... man kan komma ifrån sådant med empati för människor som gjort en illa... genom att förstå deras svagheter och känna medlidande med dem... man mår bättre själv av detta än av att gå omkring och vara arg, besviken, eller hämdlysten...

Jag tror också att man bör vara försiktig med vad man fyller sitt sinne med... t.ex. är det onödigt att se på våldsfilmer... om man fyller sinnet med lugna intryck blir även tankarna lugnare...
Mer
18 år 11 månader sedan #13576 av Geta
Går det inte att vända på frågan. Hur vanligt
är det med våldsfantasier hos medel Svenssson.
Mer
18 år 11 månader sedan #13604 av Geta
Kanske är det en säkerhetsventil. Att det är
skillnad på att ha fantasier och att verkligen
utföra våldsamma handlingar. Men säker på
det är jag inte. Visst blir man påverkad av allt
man ser och hör.
Människor som lever under förtryck skulle jag
kunna tänka mig, att de har sådana fantasier.
Därför inte sagt att det behöver gå till handling.