Fel tankar ?!

Mer
18 år 11 månader sedan #13682 av jennynen
Svar från jennynen i ämnet Fel tankar ?!
Jag tror inte att såna tankar som vi pratar om här egentligen behöver ha någonting att göra med hur förtjust man är i livet och att leva. När jag tänker på det sättet, vill jag ju aldrig ta livet av mig. Jag älskar ju att leva.
Mer
18 år 11 månader sedan #13684 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Fel tankar ?!
Jag har sådana tankar under perioder när jag mår dåligt... numera har jag märkt att de försvinner med rätt dos medicin...

När jag gick i psykospsykoterapi sa min terapeut att dessa tankar och impulser var ett sätt att känna mäsklig skörhet.... att vi är sårbara och ömtåliga som varelser... och att tankarna mer speglade en rädsla för att bli skadad än att vilja skada sig själv... och att det är sunt att vara lite rädd för sånt som kan vara farligt...
Mer
18 år 11 månader sedan #13693 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fel tankar ?!
Jag tror att det är väldigt vanligt vid schizofreni med sådana tankar. Jag tror att 50 % har gjort självmordsförsök och 5 % genomför självmord. Risken för självmord vid schizofreni är störst de första åren efter insjuknandet, sedan avtar risken ganska mycket.

Jag tror inte det är tvångstankar utan mer åt depressionshållet. Självmord förekommer ganska ofta vid depression. Det finns ett självtest på Internet som mäter hur deprimerad man är:
213.88.140.183/deprimerad/allm/testa/madrs.htm
Mer
18 år 11 månader sedan #13758 av Angel
Svar från Angel i ämnet Fel tankar ?!
Tack för era svar allihop. Låter som att det är rätt vanligt ändå.

Admin1: Jag gjorde testet och fick summa 31.

"indikerar hög sannolikhet för egentlig depression om tillståndet har varat mer än 2 veckor"

vet inte vad jag ska säga om det, känner mig inte deprimerad.

kram på er /Angel
Mer
18 år 11 månader sedan #13774 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fel tankar ?!
Angel,

Gör om testet ett par gånger, så att du inte fyllde i fel. Om du fortfarande får över 20 poäng så kan du du ha en depression, men besvären måste ha varat längre än 2 veckor dvs varit lite långvarigare. Är du osäker på om det verkligen varat i 2 veckor kan du göra om testen efter 2 veckor igen.
Mer
18 år 11 månader sedan #13810 av LucyintheSky
Svar från LucyintheSky i ämnet Fel tankar ?!

Angel skrev: Jag har tänkt på en sak. Jag ar massa konstiga tankar på fel ställen. Idag stod jag på stationen på väg hem. Då blir det som om någon tar över min hjärna, jag glömer allt och alla och det enda jag tänker på är att jag borde hoppa ut på spåret. Det är inte så att jag har självmordstankar eller så. Har aldrig försökt ta livet av mig, (skär mig dock rätt ofta). Men jag vill inte ut på spåret för att dö, tänker inte alls så. Det är bara som att det vill att jag ska komma. Samma sak hände mig för några dagar sen på en hög bro över en motorväg. Alla mina tankar byttes ut mot en enda, Jag skulle hoppa. Jag har ingen aning om varför detta händer men jag lyckas alltid komma ur det i sista sekund. Det händer varje gång jag är på något ställe där man lätt skulle kunna ta livet av sig, tillochmed om jag går på trottoaren brevid en bilväg kan det hända. Jag är bara rädd att jag verkligen ska göra det någongång. Då blir det ju ett ofrivilligt självmord. Någon som känner igen sig eller vet vad detta kan vara för något. Skriv gärna då.. Kramar /Angel


saken är rätt klar, du kommer inte att ta självmord på grund av brist på mod.. själva faktumet att du skriver av dig här visar att du inte vill göra det vilket du själv har sagt så du ska nog inte gå runt och oroa dig om att; "tänk om jag blir en annan person med mod att ta mitt liv OCH verkligen gör det".. trösten är om detta skulle hända (vilket inte aldrig kommer att hända) så är du den personen med mod och inte "du själv" som tar ditt liv, förstår verkligen inte varför folk inte uppskattar livet