känselhallisar

  • fingal
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1056 av fingal
känselhallisar skapades av fingal
jag vet att hörselhallisar är det vanligaste vid sz men
jag har aldrig haft något större problem med detta.
Däremot har jag och framförallt har haft mycket stora problem med
känselhallucinationer framförallt i huvudet. Det känns som huvudet håller på att krascha, kollapsa totalt, och detta händer oftast när jag vilar eller strax innan sömnen. Ibland har jag också fruktansvärda, blixtsnabba smärtor i huvudet under vaken tid, speciellt när jag är stressad av för mycket stimuli. (på stora varuhus eller släktträffar o dylikt). undrar om någon annan upplevt något liknande och hur vanligt detta kan vara vid sz.
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1057 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet känselhallisar
Du kan ju pröva med att tillverka en nattmössa av luminium folie och se om det hjälper. Gör det det så beror dina problem på att någon bestrålar dig med elektromagnetisk strålning. Skämtar jag? Det vet du först om du prövar det.
Mer
19 år 11 månader sedan #1058 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet känselhallisar
Jag har inte haft känselhallucinationer. Däremot har jag vid ett par tillfällen upplevt lukthallisar. En mycket stark lukt av mat. Denna lukthallis kom alltid innan ångestattacken.
Mer
19 år 11 månader sedan #1060 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet känselhallisar
Hej!

Jag har läst att 75 % av de med schizofreni har hallucinationer. C:a 70 % har hörselhallucinationer och 30 % synhallucinationer. Övriga hallucinationer sägs inte vara så vanliga och i den gruppen tillhör känselhallucinationer och lukthallucinationer.

Jag läste i boken "Surviving schizophrenia" att smärthallucinationer kan förekomma, men det är ganska ovanligt. Jag har också på senare år haft kortvariga ganska kraftiga stickningar i huvudet. Det brukar ofta som dig komma när jag vilar mig. Jag har dock inte oroat mig direkt över det.

Det finns en alldeles färsk, ganska bra och kortartikel (1 A4) om schizofreni här:
www.medicalnewstoday.com/index.php?newsid=7602

Fingal skall du inte bli medlem? En stor fördel är att man får e-post, när någon svarar på ens postningar i forumet. Det är gratis också.

Admin
Mer
3 år 3 månader sedan #1312570 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet känselhallisar
Jag har haft känselhallucinationer, där jag fick för mig att människor armbågade mig i sidan för att visa vem det var de skulle följa efter.
Mer
3 år 3 månader sedan #1312739 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet känselhallisar