finns det några hypokondriker här?

Mer
14 år 2 månader sedan #272247 av manna
jag får ibland "hypokondri-skov" då jag är övertygad om att jag har någon hemsk sjukdom (cancer, hiv, als), och ägnar ALL tid åt att jaga läkare och söka symtom om och om igen på nätet. på psyk kallas mina sjukdomstankar "vanföreställningar", men psykotisk är jag aldrig. en gång trodde jag att en grej jag hade lämnat i skogen på en utflykt skulle dna-testas, och att jag sedan skulle få ett hiv-besked från smittskyddsinstitutet.

jag är alltid övertygad om att jag ska dö, PANIKSLAGEN över det, och OFÖRMÖGEN att fungera normalt (äta, byta kläder, etc). mamma "tog hand om" mej under såna persioder när jag var yngre, men på senare år har det blivit fd pojkvännen. det verkar inte hänga ihop med det bipolära, riktigt. det kan slå till lite när som helst. kanske hypomani, fast snedvriden...?

jag kan tillbringa timmar och dagar med att undersöka tex ett födelsemärke, och sedan försöker jag oftast att "avlägsna" det själv med hjälp av cigarettglöd/tändstickor. jag tänker inte då att någon borde titta på födelsemärket, utan gör vad jag "måste" för att kunna sluta studera. födelsemärket och bindan är bara ett par exempel.

någon av er som upplevt nåt liknande?
Mer
14 år 2 månader sedan #272249 av Geta
Det har varit tvärtom för mig. När jag var yngre lusläste
jag läkarböcker ifall jag kunde hitta något symtom på
någon dödlig sjukdom som jag kunde ha, så att jag fick
dö och slippa ifrån den här kravfyllda tillvaron.
Det blev bättre när jag började jobba halvtid.
Mer
14 år 2 månader sedan #272260 av Nissegossen
Jag är fatalist och bryr mig inte om några dödliga sjukdomar.

Jag vet ju att jag kommer att dö en dag, men det är en bit som man får ta när det kommer och vetskapen om att vi alla är dödliga bekymrar mig inte och alla kommer en dag att dö.

Varför oroa sig för det? Det kommer ju när det kommer och man vet ju inte i förväg när man dör...

paranormal.se/topic/fatalist.html

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 2 månader sedan #272278 av manna
okej. jag skrev faktiskt inte för att diskutera livsgnistans vara eller inte vara. jag undrade helt enkelt [i:oiims2me]om [/i:oiims2me]nån hade snöat in på sjukdomar, och inte varför nån [i:oiims2me]INTE [/i:oiims2me]har det.
  • EEE
  • Besökare
  • Besökare
14 år 2 månader sedan #272295 av EEE
Svar från EEE i ämnet finns det några hypokondriker här?
Jo jag är hypokondriker...
Mer
14 år 2 månader sedan #272299 av Tikki
Välkommen till Viska xarona!
Viska är ett bra forum där alla försöker va vänliga mot varandra och där man har möjlighet att ge sin syn på saker och ting.