Verkligheten, en vanföreställning?

Mer
18 år 10 månader sedan #15278 av Graatass
Verkligheten eller Modellen av Verkligheten? Men vi antar att vi alla uppfattar den så kallade verkligheten på samma vis. Det är väl det som är "överenskommelsen"? Vi har sedan de första timmarna i livet kommit överens med varandra att vissa saker gäller och, så småningom, inte alla saker gäller och ibland som att vissa saker gäller, fastän de inte gör det. Och så vidare ut i oändligheten.
Men tänk om själva Verkligheten ligger bortom vår uppfattningsförmåga? Tänk om vi hela tiden bara talar och försöker komma överens om modellen av verkligheten?
Så en psykiskt instabil person är ibland övertygad om att hans eller hennes uppfattning av modellen av verkligheten är den som vi här och nu är den som vi kommit överens om. Men plötsligt så får samma person för sig att det är en annan verklighetsuppfattning, en annan uppfattning om modellen av verkligheten, som är den giltiga.
Var det en och samma verklighetsuppfattning som gäller överallt, så skulle det aldrig bli några krig. Men å andra sidan skulle vi leva i en helt oföränderlig uppfattning om modellen av verkligheten. Som när regimen i Burma hävdar att det bara är ett fåtal människor som omkommit i sunamivågen.
De är förstås inte intresserade av att ge den sanna bilden av verkligheten, hur många som faktiskt dog av sunamivågen, men att de har kvar kontrollen av vilken verklighetsmodell människor tror är sann.
OBS! Det här förstås bara min uppfattning om modellen av verkligheten...
Mer
18 år 10 månader sedan #15279 av Nissegossen
Niklas! När gjorde du på och av senast?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 10 månader sedan #15381 av Undrande
Jag tror mkt väl det kan bli krig om verkligheten är densamma för oss båda.
Vi har olika intresen av den framtida verkligheten, jag vill ha det du har, slår jag slår ihjäl dig o tar det, så min verklighet imorrn blir bättre och så mina villkor kan råda. Om du slår ihjäl mig blir det som du vill.
Nån av oss sapar morgondagens verklighet..men vem?
Mer
18 år 10 månader sedan #15397 av Geta
Det enda jag vet är att det är behagligare att leva
i den dimension som jag kallar verkligheten än att
leva i mina vanföreställningar. Mina skräckfantasier kan
ta över och jag blir helt fixerad.
Jag följer inte med vad som händer utan blir helt insnöad.
Det är inget önskvärt tillstånd.
Annars kan man leva mer eller mindre fritt. Att inte bli
påtvingad andras åsikter kan vara skönt. Att få tänka och
tala fritt är det bästa. Fast man kan göra bort sig när man
är i psykos om man pratar för mycket. Det är lätt att förstöra
sin sociala tillvaro om det blir så.
  • One
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #15578 av One
Svar från One i ämnet Verklighet
Vilken verklighet som gäller är väl detsamma som med historien. Segrarna (i kriget då) skriver historien. På samma sätt är det segrarnas verklighet som kommer att dominera.
Och i krig och kärlek är allting tillåtet...
Mer
18 år 10 månader sedan #15598 av Admin1
Vad skiljer vanföreställning från en vanlig föreställning? Vid schizofreni är oftast vanföreställningarna ganska enkla att identifiera, eftersom de är så skruvade. T.ex. tror man att man skall föda barn fast man egentligen inte ens är gravid så är det ganska enkelt att bevisa. Samtidigt kanske det inte är troligt att en vanlig person är förföljd av CIA. Det är heller kanske inte så troligt att en person har kontakt med utomjordingar på en främmande planet via mikrovågor.

Det intressanta är att vanföreställningar är kulturellt betingade och man tar hänsyn till den verklighet, som personen lever i. Men det finns säkert mildare vanföreställningar som kan vara svåra att avgränsa. Poängen är att vanföreställningar är en bedömningsfråga och inte något exakt eller absolut.