Vad säger dina röster till dig?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
13 år 10 månader sedan #296717 av Fantasio
Har haft en lugn period, men nu är de (J & D) tillbaka. Vi har "känt varandra" en lång tid och jag har lärt mig att leva med dem. Nu är problemet att jag tvingas göra saker mot min vilja.

Har åkt buss på deras order, för att förhindra ett svårt brott. Jag har även rymt från psykiatrin för att hjälpa min pappa. Jag blev då efterlyst. En annan skrämmande episod var när jag skulle stoppa på mig en kniv och bege mig till kommunfullmäktige. Jag hamnade då på PIVA en tid.

Har du också röster som beordrar och kommer med krav? Jag är rädd för dem. Tänk om man inte kan stå emot. Det är väl mina egna sjuka tankar, men jag är rädd i alla fall. Jag vill bara bli lämand ifred.
Mer
13 år 10 månader sedan #296723 av Inwatto
Jag har två framträdande sidor så tydliga att det ibland känns som att de sitter på vardera skuldran. "H" är en överdjävul säger hon, vilket låter skräckinjagande i mina öron. Dock är hon hur snäll som helst. "M" är en tonåring som saknar kontakt med känslorna. En känslokall kille med andra ord. Det kan man bli lite rädd för.

De lägger sig bara i mitt liv när det gäller mat eller kläder. Jag har visat när jag var psykotisk vem det är som bestämmer och det respekterar de nu. Även om de vill bestämma lite vad jag äter och hur jag klär mig är det alltid jag som har sista ordet. Här på Internet tror jag inte de kan agera. (Jag provade en gång att skriva i ett Word-dokument bara med ord från H, men det kändes helfel att göra så, så det har jag inte gjort om.) Nä, jag är ju "Inwatto" som lever med alternativa personligheter utan att de tar över.

Deras röster hör jag bara som tankar. Ännu har de inte hörts som utifrån kommande röster. Då är det lite lättare att avfärda deras idéer. Ibland låter jag tankarna får kontrollera min röst och talar tyst för mig själv med dem. Då hör man skillnad på dem - de har olika röstläge och i vissa fall olika dialekt. Tonåringen M har en lite släpig och nonchalant röst. Överdjävulen H talar på något slags riksdialekt.

Hur jag gjorde för att komma till det här läget är en mycket lång historia. I början var jag helt uppslukad av att kommunicera med allt och alla som ville bestämma. Idag har det hela blivit mycket lugnare. Det händer nog att det kan gå en hel dag utan att jag hör av varken H, M eller någon annan ej nämnd. De har helt enkelt inget att komma med. Ingen som frågar efter deras vilja.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 10 månader sedan #296747 av Lillan
Min följeslagare låter som två men är bara en.
En mycket kritisk elak röst som ofta uppmana till skada, styr och ställer. Det är otroligt skrämmande i de situationer som jag är svag. Men också ganska underhållande då kommentarerna inte alltid är vända till mig.
Det handlar ofta om hur värdelös jag är, att äcklet i mig syns utan på, att sticka ut ögonen och div.Nu är det dock väldigt länge sedan jag följde henne. Ibland blir jag dock irriterad på surret, alltså när jag inte hör vad hon säger eller när jag tror att det finns andra meningar bakom just de orden hon vräker ur sig.
Konversationen kan bli ganska lång mellan varven.
Mer
13 år 10 månader sedan #296771 av MsTibbs
Jag har tre specifika som jag vet säkert. Första gången jag minns var på en bokhandel, jag tittade i en bok och en skrek på mig att "Du skall inte läsa de böckerna, du skall läsa Bibeln, den ger dig svar!"

Annan gång efter psykjouren "Hihihi, trodde du du skulle uppnå nått med det där eller? Jävla idiot!" Då hade jag förnekat pågående rösthallucinationer, så jag svarade "Tack så mycket! Du skulle ha dykt upp för en halvtimme sedan!"

Värsta var 2001-2002 när det handlar om röster, då fick jag uppmaningar att döda. Jag har sprungit med kniv i jackärmen på skolan (hittade inte personen jag sökte) och har snattat skarp ammunition i lumpen, men det lämnade jag i ett klart ögonblick till en polis jag känner.
Mer
13 år 10 månader sedan #296788 av Baxter
Jag hör sällan röster nuförtiden.
För 20 år sen var det annorlunda. Då hade jag rökt mycket cannabis en lång tid.
Det medförde att jag fick psykos och fick vara på sluten avdelning länge. På den tiden hörde jag en del röster. Bl.a vad som verkade vara olika affärsuppgörelser, som jag själv inte var så inblandad i. Rösterna talade forcerat och påminde om skarpa viskningar fakltiskt. Oerhört länge sen nu.
På senare år har jag nog bara hört sirener, men förstod att det inte var på riktigt. De hade en sövande inverkan.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 10 månader sedan #296789 av Jocke
Jag HÖR inga röster, men mina tankar brukar befalla mig saker, som strax innan jag blev inlagd 2007. Då befallde de mig tillexempel att klä av mig naken, att fasta och att gå ute utan skor.
Nu för tiden säger de mest att jag är syndig och en dålig Kristen, och så kommenterar de det jag gör genom att säga att det är en synd.

Vars är världen på väg?