Paranoia och skrämmande röst

  • abblie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1352 av abblie
Paranoia och skrämmande röst skapades av abblie
Har hört röster två gånger, och det var när jag var i en isolerad period med mycket paranoia. Sen dess har jag inte hört igen. Det var en mörk skrämmande röst som försökte skrämma mig. Iallafall, nu har jag bytt från zyprexa till zeldox och får se om den hjälper mot paranoian.
Mer
19 år 11 månader sedan #1354 av Admin1
Hej!

Röster är ett vanligt symptom, som finns hos 75 % av de med schizofreni. Röster brukar uppstå vid stress som kan bestå av för mycket eller också för lite stimulans. Många får t.ex. problem med rösthallucinationer, när de skall lägga sig för det är lugnt och stilla då.

Det går att motverka rösthallucinationer genom att lyssna på musik, prata med någon, titta på TV. Se Självhjälpsråden här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester
Röster är egentligen inget allvarligt symptom utan ångest och depression upplevs som mer besvärande. Många brukar också få en depression ganska snart efter den första psykosen - en s.k postpsykotisk depression, som kan behandlas med antidepressiva.

På mig försvann paranoian ganska snabbt faktiskt medan hörselhallucinationerna var mer besvärande. Mina hörselhallucinationer varade nog i 7-8 månader.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1364 av D
Svar från D i ämnet Paranoia och skrämmande röst
Admin.

Känner du att du är helt frisk/återställd igen?
Ungefär som innan sjukdomen började?
Mer
19 år 11 månader sedan #1370 av Admin1
Svårt att säga egentligen. Man drabbas ju av en del psykologiska effekter av det hela också och det är ju en stor stress. Jag tror jag har faktiskt svårt att bedöma den saken själv, men jag tycker mig vara mer känslig för stress numera.
Mer
19 år 11 månader sedan #1372 av D
Svar från D i ämnet Paranoia och skrämmande röst
Jo det kan ju vara lite svårt att bedöma själv, men du verkar kunna det bra ändå. Det är bra om man är uppmärksam på signaler som sömn och stress. Jag är också ganska noga med att sova och äta, när jag var sjuk var det helt tvärtom.
  • Abblie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1375 av Abblie
Svar från Abblie i ämnet Var det psykos alltså?
Var det en slags kortvarig psykos då eller? Då jag började höra röster och få för mig att nån skulle döda mig närsomhelst i min lägenhet. Efter detta så gick det några månader och paranoian var fortfarande kvar, sen fick jag lägga in mig på psyket för jag hade så stark ångest och efter det blev jag deprimerad. Är inlagd nu på ett ställe för ungdomar som nyligen insjuknat i psykos. Dom har sagt att jag är deprimerad, har paranoida vanföreställningar att jag tror att alla tittar på mig för att iaktta mig och att dom vet vad jag tänker.