Paranoia och skrämmande röst

Mer
19 år 10 månader sedan #1385 av Admin1
På TV var det en psykiatriker, som hävdade att paranoian var svår att bli av med trots medicinering. Jag blev förvånad för det stämde inte alls för mig för paranoian försvann ganska snabbt när medicineringen startade.

Dessutom så hävdas det att dopaminliknande ämnen till normala människor kan skapa paranoia, men inget annat schizofrenisymptom. Man tycker då att dopaminblockerare, som antipsykotika borde ha bra effekt mot paranoia.

Johan och Abblie. Försök att få kognitiv beteendeterapi. Det brukar räcka med 11 sessioner på 2 timmar under 6 månader för att få effekt. I Stockholm kan det mycket väl finnas möjlighet att få denna terapi, som är lika effektiv som antipsykotika.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1389 av Johan
Jag ska göra det. Min läkare i min hemstad har äntligen skrivit en remiss till Rehab här i Stockholm så jag väntar på att få ett brev med en tid hos dem. Väl där ska jag fråga om man kan få kognitiv beteendeterapi.
Mer
19 år 10 månader sedan #1398 av Admin1
Så här skriver man om kognitiv beteendeterapi i en engelsk information:

Cognitive behavioural therapy (CBT) Cognitive behavioural therapy can help reduce the chance of another breakdown. It is also particularly useful if you have symptoms that won t go away and are troubling to you. CBT is also helpful if you are having trouble accepting that you have schizophrenia (sometimes called lack of insight ), and it may help if you tend not to take your medicine properly (sometimes called poor compliance ). If you have CBT, it is better to have longer treatments than shorter ones. For it to make a difference, you should have CBT treatment for more than 6 months, meeting for more than ten treatment sessions. If you are offered shorter treatments, the CBT may help you feel a bit less depressed, but it is unlikely to help you with other symptoms.

Jag börjar nu tro att varje session är på 1 1/2 timme, vilket jag läste på Schizophrenia.com, men jag är inte 100 % säker på det.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1410 av Isa-Alise
  • Abblie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1414 av Abblie
Svar från Abblie i ämnet Ja det är jobbigt
att känna sig iakttagen och att andra kan läsa ens tankar hela tiden. Men det börjar bli bättre, ska få en stödperson och kontakt med öppenvården. Har ju varit inlagd i två månader.
Mer
19 år 10 månader sedan #1426 av Admin1
Isa-Alise,

Som alternativ till fiskoljekapslar kan man äta två mål sill eller lax i veckan. Då får man i sig ungefär 1000 mg Omega-3 fettsyror per dag. Jag tror själv att odlad lax är bäst att använda för sillen kan variera en del under året i omega-3 halt. Pröva också att ta vitamin E kapslar samtidigt som fiskolja. Omega-3 fettsyrorna är oxidationskänsliga och vitamin E har en antioxidationseffekt, som skyddar deras nedbrytning.

Abblie

Du kanske skulle försöka att inte titta på folk, när du är ute. Det kanske är så här att du tittar på dem för att se om de tittar på dig och då gör de naturligtvis det.

Admin