Att vara en liten punkt inne i huvudet

Mer
13 år 3 veckor sedan #380716 av Poppy
Alltså det känns som att mitt huvud är bra svajigt nu för tiden. Kanske beror på stress över att jag ska doktorera snart...

I alla fall, på väg hem från jobbet idag, när jag satt på tunnelbanan, så fick jag illusionen som jag berättat om tidigare. Alla människor runtomkring mej ändrade utseende, såg klart konstgjorda ut, med konstgjord hud spänd över underliggande mekanismer. Det ser inte ut som det ska göra när dom öppnar och stänger munnarna, vrider på sina huvuden, blinkar osv, utan man ser att det är ett maskineri under huden som nästan men inte riktigt lyckas imitera riktiga ansiktsmuskler. Extremt obehaglig upplevelse i den fullproppade t-banan. Hela kroppen reagerar, hjärtat dunkar, man kan knappt andas, allt snurrar liksom.

Såhär gör jag för att klara av en sån grej:
Jag intalar mej själv att jag inte är min kropp. Kroppen är bara ett fordon som jag färdas i. Jag är extremt liten och sitter innanför pannbenet i den här kroppen. Det är alltså inte JAG som knappt kan andas, det är inte JAG som har jättehög puls, det är bara min KROPP som lider av detta. Sen börjar jag fokusera på kroppen bit för bit, försöker vända uppmärksamheten bort från dom konstgjorda människorna med artificiell gummihud som står runtomkring mej. Först lungorna, som andas väldigt kort och snabbt. Fokusera på dom. Långa lugna andetag. Det gick inte. Varför inte? Diafragman är spänd. Fokusera på diafragman, på att få den att slappna av. Nu går det att dra djupare andetag. Sådär. Sen fokusera på musklerna, på att få dom att slappna av. Osv.

Sen börjar det slingra upp tankar i huvudet som liksom kommer nerifrån ryggraden. Klipp av alla dessa tankar. Ingen tanke ska få slingra sej ända upp till pannan, jag klipper av dom innan dess. Andas, slappna av i musklerna, klipp alla tankar.

Fortfarande ser människorna runtomkring mej likadana ut, fortfarande är deras skinn liksom gummiartat och ögonen som plastbollar som rullar runt i sina hål. Det är fortfarande vidrigt obehagligt. Men ändå, läget är hyfsat under kontroll.

På så vis har jag tagit mej hela vägen hem utan några speciella incidenter, t o m handlat lite på hemvägen. Nu är jag hemma och slappnar av och min man ska pyssla om mej. Jag har faktiskt aldrig haft den här illusionen om just honom. Han ser ut som en riktig människa.

Det är jobbigt detta, man får ha sina små knep för att hanka sej fram...
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 3 veckor sedan #380727 av Jocke
Jag kan vakna ngn natt, av att kroppen skapar ett väldigt starkt illamående, så att hjärnan slutar fungera. Då fokuserar jag på en sak, detta känns konstgjort då brukar det upplösas inom ett par sekunder. Jag undrar om detta kan vara ngt som kan kallas mini-strokes? Blir faktiskt lite orolig, luktkänseln liksom absorberas av hjärnan.

Men jag skakar av mig denna olustiga känsla genom att glömma och fortsätta med det jag höll på med. Detta har jag haft ca 2 år.

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 3 veckor sedan #380728 av björk
Som sagt: "Du ska få din hjärna att arbeta för dig inte emot dig" !

En till: "Det finns inga genvägar på problem, däremot lösningar på problem som liknar genvägar" !

Osv. finns mycket mer klokt man kan uttrycka sig med!

"Ta tjuren vid hornen"! m.m.
Mer
13 år 2 veckor sedan #380895 av Admin1
Fint att det löste sig. Jag har hört att det skall vara fruktansvärt stressande inför en doktorering och att många därför går ner i vikt. Du kanske skulle börja med avslappning flera gånger per dag för att minska på stressen.
Mer
13 år 2 veckor sedan #380916 av Poppy
Admin: "avslappning", menar du att bara sitta och ta det lugnt, eller menar du nån speciell övning man kan göra?
Mer
13 år 2 veckor sedan #380937 av Nissegossen
Nedanstående är så många träff att du får Googlesidorna!

Avslappningsmusik[/url:xk4yqb0s]
Avslappning[/url:xk4yqb0s]
Avslappningsövning[/url:xk4yqb0s]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum