Inga hallucinationer m m vid depression

Mer
12 år 10 månader sedan #406261 av Poppy
Nu är det som tur är väldigt sällan jag blir deprimerad på riktigt. Det är mycket vanligare att jag går in i lite hypomani, och för sådär tio-femton år sen hade jag också riktiga manier (men har inte haft på senare år). MEN när jag ändå varit deprimerad har jag inte haft några psykos-symptom öht. Enda undantaget var "bildspelet i taket"[/url:10z7uwnp] som jag såg för några veckor sen i samband med depression, och som jag gjorde en tråd om. Annars har jag aldrig haft några psykos-symptom när jag varit deprimerad.
- Inga röster
- Inga syner
- Ingen paranoid känsla av att nån hela tiden står precis bakom ens rygg men inte går att få syn på.
- Ingen känsla av att nån petar eller skär en i bakhuvudet
- Inga förvridna spegelbilder
- Inga människor som helt plötsligt förvandlas till robotar
- Inga demoner
- Inte en massa främmande tankar som mals fram i huvudet vid sidan av mina vanliga tankar.
Allt ovanstående har jag haft både under normalt humör, hypomani och mani. Vissa grejer, som extra-tankarna i huvudet, förvridna spegelbilder, känslan att nån pickar en i bakhuvudet och att människor ibland blir robotar har jag i stort sett JÄMT om jag inte äter Haldol - men när jag blivit deprimerad har allt detta försvunnit.

En gammal pojkvän jag hade sa att "då kanske det är positivt för dej att vara deprimerad". Men det kan jag knappast hålla med om. Depression är ju det värsta som finns. Tusen gånger värre än främmande tankar, robotar, onda speglar och pick i bakhuvudet.

Finns det nån mer som upplevt samma sak, att psykos-symptom försvinner när depressionen slår till?
Mer
12 år 10 månader sedan #406262 av Drummer
Som våran älskade Geta säger så blir man lätt deprimerad efter psykos. Ligger mycket i det !
Mer
12 år 10 månader sedan #406304 av Gelehallonet
Det låter precis som mig. Det brukar börja med att mina händer blir såriga (för att jag omedvetet börjat tvätta mig allt mer). Sedan kommer energin, jag går på moln. Sedan synerna. . sen glimtar och "uppenbarelser". När jag är nere (jag är inte heller deppad på riktigt längre, men nere), är de som bortblåsta.
Mer
12 år 10 månader sedan #406333 av Geta
Innan schizofrenin bryter ut för första gången med psykos så brukar
den föregås av depression något år innan. Så var det för mig i alla fall.
Det var innan vanföreställningarna fick fäste i medvetandet.
Mer
12 år 10 månader sedan #406387 av Admin1
Röster och vanföreställningar förekommer vid affektiva psykoser med samtidig depression eller mani, som förekommer vid bl.a bipolär. Vid bipolär förekommer psykoserna enbart vid mani eller depression. Vid psykotiska depressioner förekommer psykos samtidigt med depression också. Depressionen kan påverka psykosen så att rösterna kan bli dystrare än normalt och det kallas för stämningskongruens. Vid schizofreni kan depressionen komma efter en psykos sk postpsykotisk depression.
Mer
12 år 10 månader sedan #406411 av Poppy
Det var väldigt länge sen som jag hörde riktigt tydliga röster. Men när jag gjorde det så sa dom "Mayday - payday - mayday - payday". Det var väldigt skrämmande. Jag tolkade det som ett dödshot.