musikhallucinationer

Mer
19 år 9 månader sedan #1726 av stefan
Hej, jag undrar hur vanligt det är att man hör musik. Finns det några andra här som har upplevt detta. Gjorde en hemsida där jag antog att det handlar om någon form av urskiljningsförmåga.

[url:2y9tiz85]http://www.geocities.com/nemo662/music.html[/url:2y9tiz85]
Mer
19 år 9 månader sedan #1729 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet musikhallucinationer
Hej. För ungefär en vecka sedan så hörde jag en låt på TV som jag sedan "sjöng" i huvudet. Sedan då jag slutade sjunga låten i huvudet så hörde jag den tydligt men inte så högt. Jag försökte tänka på annat men den fortsatte. Men den försvann snabbt. Detta är nog väldigt vanligt bland friska människor, så jag tror inte det har något med psykos att göra.
Mer
19 år 9 månader sedan #1730 av mono-path
Svar från mono-path i ämnet grattis
Var GLAD!
Du har en gåva helt enkelt och det måste vara
att du är musikalisk. Det kan vara lätt att ibland övergeneralisera och tro
att allt är psykotiskt. Jag har själv haft den tanken och även ställt frågan till olika överläkare men fått det svar att jag helt enkelt är musikalisk.
Jag tycker personligen att det kan vara underbart att hör en hel symfoniorkester i huvudet.
Vem vet? En dag kan du kanske får ner det på papper o bli en dirigent!

mvh En ung musikant
Mer
19 år 9 månader sedan #1732 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet musikhallucinationer
Jag har aldrig varit intresserad av att spela piano, gitarr, skriva egna låtar, etc. Men jag har en släkting som är väldigt musikalisk.
Mer
19 år 9 månader sedan #1733 av mono-path
Svar från mono-path i ämnet musikhallucinationer
mitt svar var mer riktat till stefan, men det betyder ju inte att du kan ha
samma gåva ifs.
Jag ville dock lägga tyngden i att inte övergeneralisera allt man ser, hör, upplever osv till något psykotiskt.
Vi är ju människor......
En balans som man ofta behöver stöd i. Indviduelt såklart. Vi har ju alla kommit olika långt på våran väg mot målet, men det är vägen som är allt. Målet inget. ( personlig hypotes)
Mer
19 år 9 månader sedan #1734 av stefan
Svar från stefan i ämnet musikhallucinationer
Oberoende av om musikhallucinationer är ett tecken på sjukdom eller inte kan jag inte påstå att jag tycker att det är speciellt jobbigt. Det är tvärtom en lättnad att höra lite musik istället för en massa röster. Det är dessutom fascinerande. Testade därför en hypotes att det handlade om en urskiljning av olika ljud från omgivningen. Detta gjordes genom att göra ett bakgrundsljud bestående av en massa toner från violin. När jag precis hade lyssnat till ett kort avsnitt av klassik violinmusik kunde jag höra musiken i bakgrundsljudet. Min slutsatts vara att man kan urskilja olika stämmor med hjälp av minnet. Och kanske har förmågan att urskilja en stämma i ett bakgrundsljud med rösthallucinos att göra.