Skrik

Mer
19 år 9 månader sedan #1838 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Skrik
Hej!

När jag insjuknade hade jag högljudda och "elaka" röster, men när jag fick antipsykotika blev de genast vänligare och tystare. Det tog emellertid ganska många månader innan rösterna helt försvann. Jag tycker att du skall kontakta vården och berätta att du tycker att effekten är otillräcklig. De kanske då kan justera dosen eller byta till ett annat preparat, som ger bättre effekt för dig.
I alla fall skulle jag själv göra så, om jag själv hade drabbats.

Om du bor i en större stad kan de kanske också ge dig kognitiv beteendeterapi, som har lika god effekt mot symptom, som antipsykotika.

Jaså, det har diagnosticerat dig med PÅ (panikångest). Det är ganska många med schizofreni, som har det problemet och det är nog ganska jobbigt. Har du fått någon medicin mot panikångest? Det skulle nog vara bra att ha.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #1841 av scorn
Svar från scorn i ämnet Skrik
Både psykologen och psykiatern var med idag. Pratade om inläggning, eller som de formulerade: "du behöver skyddas från dig själv". Fluanxol försvann för effekten bedömdes göra mig sämre. Jag får inte dö, men jag kan inte leva heller. Hade sobril som jag skulle ta mot kraftig ångest eller oro, men jag tog alla på en gång. Så även de försvann. Korparna kom igen. Måste lägga mig ner. Stänga av. Tror att fingrarna smälter. Hatar allt. Jag kan inte bli inlagd! För då får jag se att jag inte är en riktig människa. KBT fungerade inte på mig, blev behandlad i 6 månader, sedan hamnade jag i öppenpsyk. Och nu ska jag vara där tills slutet på mina futtiga, patetiska, dagar.
Mer
19 år 9 månader sedan #1844 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Skrik
Hej!

Du har inte en depression? Vid schizofreni brukar ofta depressioner tillstöta. I och för sig har Fluanxol viss effekt på depression, men deb hjälper inte alltid. Det finns gratis självtest för att se om man har depression:
213.88.140.183/deprimerad/allm/testa/index.html

Vid mildare depressioner har oftast motion väldigt bra effekt t.ex. 30-45 minuters motion 3-4 gånger i veckan. Det räcker t.ex. med raska promenader. En annan grej att pröva är att äta sill eller lax minst 2 gånger i veckan.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #1846 av scorn
Svar från scorn i ämnet Skrik
Äter fontex mot depression, men jag tror att det är placebo. Bara för att apoteket inte vill ha mig där. Effekten det har på mig är att jag kan sova lite bättre. Wow. Hela tre timmar/natt är jag uppe i nu. Testen du linkade till indikerade svår depression, "psykiatrisk inläggning bör övervägas". Hurra. Låg och tänkte hela natten på vad det skulle innebära för mig. Vet inte hur en inläggning sker, vart det är, vilka människor som finns där. Jag vet inget. Och sedan vill de att jag ska bort från dem, jag måste ha blivit jobbig och störa dem under sommaren. Så måste det vara. Definitivt.
Mer
19 år 9 månader sedan #1847 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Skrik
Hej!

Om jag sover bara 3 timmar per natt är i princip hela dagen förstörd för mig. Jag sover bara 3-4 timmar utan sömntablett. Med sömntabletten Propavan till natten så sover jag 7-8 timmar och mår riktigt bra under dagen då. Om du fick sova normalt så skulle du nog må mycket bättre. Har du frågat om du kan få sömnmedicin?

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #1849 av scorn
Svar från scorn i ämnet Skrik
Började med theralen men jag var trött hela dagen, fick sedan imovan men då kunde jag inte dricka vatten. Nu äter jag stilnoct men på receptet står det "vid behov". Inbillar mig att mina behov är inte vad psykiatern vill. Med stilnoct kan jag sova i ca 6 timmar. Men jag vaknar inte utvilad, det är väl det som är problemet. Jag är aldrig utvilad. Går i en konstant dvala och lyssnar och ser det som inte finns. Tack för att viska.se finns, nu går tiden lite fortare.